Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
Jag tycker mig märka att bilen vid inbromsning från landsvägsfart när man kommer nedåt 60-70 km/h och ibland saktare hackar, likt ABS-verkan, fast väldigt väldigt marginellt.
Nästan svårt att avgöra om det är vägen som är ojämn eller om det faktiskt kommer från bilen, men har upplevt det ett tag nu så det lär vara bilen.
Hade den inne på reparation för någon tid sedan då de bland annat bytte bakre bromsklotsar. Kan detta ha något med saken att göra? ...eller är det något annat? ...eller helt enkelt jag som är för petig? :???:
Användarvisningsbild
av joel80
Låter lite som ojämna bromsskivor. Eller är det kraftiga distinkta hack i bromsandet?
av llesrof
Jag skulle också säga att det verkar som lite lätt skeva bromsskivor. Troligen bakre skivorna om det inte känns i ratten. Jag har nämligen detta fenomen på min egen bil och har fått diagnosen att bakre bromsskivor är aningens skeva.
Användarvisningsbild
av Media
joel80 skrev:Låter lite som ojämna bromsskivor. Eller är det kraftiga distinkta hack i bromsandet?
nej inga distinkta hack, det är väldigt marginellt. Känns inte i lägre hastigheter. Känns heller inget i ratten.
Behöver man göra nåt åt det om skivorna är marginellt ojämna?
Användarvisningsbild
av Media
llesrof skrev:Jag skulle också säga att det verkar som lite lätt skeva bromsskivor. Troligen bakre skivorna om det inte känns i ratten. Jag har nämligen detta fenomen på min egen bil och har fått diagnosen att bakre bromsskivor är aningens skeva.

Det är väldigt marginellt. Känns inte i lägre hastigheter, utan framförallt vid nedbromsningar från motorvägsfart. Känns heller inget i ratten.
Behöver man göra nåt åt det om skivorna är marginellt ojämna?
Användarvisningsbild
av börne
Det blir oftast bara värre & värre om dom börjar slå. Sen mår ju inte hjullager, bussningar osv bra av skeva skivor en längre tid. Men i första hand otrevligt att köra med. Verkstäder brukar kunna svarva skovorna på plats om dom inte är allt för slitna så dom är nere på min mått.
Användarvisningsbild
av börne
Jimpen89 skrev:Vad är minmåttet på skivorna?
Menar du vad det är eller vad minimum måttet är?

Bromsskivorna har ett minimum mått som inte bör understigas. Exakt hur många mm det är vet jag tyvärr inte. Man brukar kunna se på Tex Mekonomen om man kollar på bromsskiva till din bil där.
av Jimpen89
Ja precis, menade vad det minsta måttet får vara i mm. Då får jag kolla där. Upplever nämligen något liknande

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]