Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Idag körde jag nog i för däcken "halaste" underlaget jag kört sedan däcken kom på.
Körde in på en oplogad mindre skogsväg där det till viss del var nedkört. Accelerera var nästintill omöjligt, bromsa gick lite bättre, tänkte inför första kurvan att nu måste jag köra riktigt långsamt annars går det rakt fram, men döm om min förvåning när bilen svängde hur enkelt som helst. Tog det lite snabbare i nästa kurva och lite snabbare i nästa ändå...
Summa summarum, svänga bilen gick helt utan problem, imponerande bra tom med tanke på hur halt det gick framledes när jag försökte öka hastigheten.
Alltså , FY sATAN vad däcken lever om , förut har dem levt om mycket, men nu lever dem om extremt mycket,

Går inte att ligga i 110 utan att man behöver hörselkåpor nästan, ändå kör jag S60, så inte är det för att det är buller i kupen,

Nästan så jag svängde in och köpte ett par hörselkåpor, just för att det lever om mycket och överdriver inte utan det var nästan en plåga att bränna efter snöfria E4an i 110 med hakka8

Börjar nästan tro att det är hjullagrerna, men den är ju bessad U.A för 1 vecka sen, och nog borde dem se att dem är dåliga på besiktningen?

Jag har kört Ca 800-1000mil med dem här däcken, och dem har tidigare levit om mycket, men just nu är det förskräckligt högt,
zxcvbn skrev:Alltså , FY sATAN vad däcken lever om , förut har dem levt om mycket, men nu lever dem om extremt mycket,

Går inte att ligga i 110 utan att man behöver hörselkåpor nästan, ändå kör jag S60, så inte är det för att det är buller i kupen,

Nästan så jag svängde in och köpte ett par hörselkåpor, just för att det lever om mycket och överdriver inte utan det var nästan en plåga att bränna efter snöfria E4an i 110 med hakka8

Börjar nästan tro att det är hjullagrerna, men den är ju bessad U.A för 1 vecka sen, och nog borde dem se att dem är dåliga på besiktningen?

Jag har kört Ca 800-1000mil med dem här däcken, och dem har tidigare levit om mycket, men just nu är det förskräckligt högt,

Jag har 215/55-17 på min XC70. Det diskuterades tidigare här i tråden om det kunde vara fel på vissa dimensioner. Mina rullar skit tyst & fint. Är riktigt nöjd med dem på alla sett! :D
Okej nä högt tryck har jag inte, 2,5 Bar, mätte på samtliga hjul idag för jag tänkte också det var trycket,

Får pröva hissa upp bilen då och känna och rulla om det låter som det är nå lager som snart kanske skär ihop, men tror det är däcken, låtit flera kört och åkt och alla säger direkt "Satans vilket högt ljud" fast man inte ens sagt något om det till vissa,
205 R16, så kanske prövar mata i 0,2bar till då och hoppas på det bästa,

Tack för det "räknesättet'" det ska jag ha i bakhuvet tills nästa gång,

Tycker inte bränsleförbrukning är nå jätte mycket högre om man jämför med sommarpjucksen på 17", på långstyrning ligger man ändå på 0,66-0,68 med hakka8orna lite svårt vintertid med tanke på lite mer Tomgångskörning och dieselvärmaren igång,
Mätte upp, var 2,7 bar i samtliga däck.
Nå ja man får väll leva med det höga däckljud dem har men får se det från den possitiva sidan: bra fäste som satan, inte släpper det i första taget

Och nu när vi går mot varmare väder så märker man att förbrukingen har sjunkit bra,
På kallaste vinetrdagarna : 0,66L/milen och för någon vecka sen 0,64L/milen och nu idag 0,62L/milen, detta är inte enligt färddatorn, utan vid pump mätt.
Så är sommarhjulen pålagda igen och vintersäsongen slut.

Ska jag sammanfatta däcken så har de gått mycket bra och betydligt mycket mer lättrullade än vad jag hade trott.

Tyvärr så har det ju inte varit så mycket vinter men det lilla de fått rulla på vinterväglag så har de helt klart varit det bästa vinterdäck jag ägt hittills.

Däcken har rullat 600 mil och som synes så är inte ens 8an helt nedsliten ännu, det där är ett framdäck och tyvärr så har detta däck precis som alla andra dubbdäck jag ägt spruckit lite vid dubbarna, men noterbart är att detta bara skett på framdäcken som tyvärr får stå ut med mycket när jag vrider om på betongplattan i garaget för att komma in i min plats (men betongplattan ser värre ut än däcken efter denna vinter :lol: )

Bild

På bakdäcken finns inte dessa sprickor utan däcken ser ut som nya, hänger tom kvar en plastslamsa från produktionen som inte nötts bort än.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]