Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamp
Jag kolla lite små saker igår detta fann jag:

1, Nedre kylarslang klämma rostig som katten och blött runt anslutningen plus tänken på läcka under =kylarvatten läcker lite så slang och klämma ska byttas.

Fråga: Var går den nedre anslutningen till är det kall eller varma matningen till eller från motorn? jag tänker bytta kylarvatten också hur katten ska jag sen lufta systemet?

2, Bomsolja lägre nivå en max: Jag kolla runt utan att lyfta bilen. Jag kollade på slav scylindern till koppligen och noterade att den var fuktig vid anslutigen plus att det fans lite olja under den vid mortorbussningen fram.

Fråga: Hur sitter den fast och hur luftar man den efter bytet? tänker köpa en ny från skruvat.se Plus jag har noterade att kopplingen har blivit tyngre att hålla ner.

Några råd eller tips är varmt välkommna

//Adamp
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. systemet är självluftande, bara lossa lite på locket så luften pyser ut efter motorn gått några varv.

2. lufta kopplingen är lite värre därimot. Du lär trycksätta kärlet bl.a. Finns skrivet i X antal trådar redan.
Men, bromoljebehållaren har 2 sektioner - en som går till bromsarna, och det är den du mäter med stickan, och en sektion som går till kopplingen. För att fylla på olja till kopplingen måste man fylla kärlet fullt, så det rinner över i kopplings-sektionen.
Användarvisningsbild
av taxi
Men Lucifer! Man behöver aldrig skruva av locket till expansionskärlet för att lufta! Men det är som du säger, bara kör motorn varm så sköter det sig självt. Fyll på vid behov.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu sa jag iofs inte "skruva av", utan bara lätta lite på det :)
Mycket möjligt att det inte behövs, men jag brukar göra så iaf. Dock brukar jag inte köra motorn varm innan, utan det är typ starta bilen, gå fram och lätta på locket, stäng en stund, lätta igen och sen är det bra med det :roll:
av Adamp
Ok så trevligt ang 1 då :D lättare en vad jag trodde. Ang 2 jag har en tryck luftare som jag köpte till bromsarna gjorde det manullt då proppen var för klen hör att hålla kompressorn så man fick köra det med två manna metoden. Hur mycket menar du fylla på för kopplingen är det över max streck på mästercylindern eller ger mig lite mer att gå på.

Tack för svaren så länge! :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw