Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PappaBear
Hejsan.
Undrar om nån känner igen eller känner till detta problem:
På min V70-01 så funkar fläkten ibland direkt när man startar men ibland så för man ta en
liten väl riktat spark under handskfacket och då går den igång men ibland hjälper inte ens det
och det blir oftare och oftare.

Jag har haft ner och kollat kontakt stycken och dylikt men inget fel där.
Kan det då vara fläktmotorn som börjar lägga av eller fläktmotstånd eller så?

Tacksam för svar.
av Martinhellström
Alla motorer eller generatorer där en välriktad spark eller en väl placerad smäll med en hammare får utrustningen att hoppa igång brukar tyda på slitna kol, alltså dom små delarna som kontakterar mot släpringen inne i motorn/generatorn, sparken/slaget får dessa kol att hoppa till lite i sitt läge och för stunden kontaktera korrekt.
Byte av kol(vet inte om det går på denna fläkten) eller byta av komplett fläkt tror jag är lösningen på ditt problem.
av PappaBear
Martinhellström skrev:Alla motorer eller generatorer där en välriktad spark eller en väl placerad smäll med en hammare får utrustningen att hoppa igång brukar tyda på slitna kol, alltså dom små delarna som kontakterar mot släpringen inne i motorn/generatorn, sparken/slaget får dessa kol att hoppa till lite i sitt läge och för stunden kontaktera korrekt.
Byte av kol(vet inte om det går på denna fläkten) eller byta av komplett fläkt tror jag är lösningen på ditt problem.
Jag var också inne på detta med kol i fläkten att de kunde kanske va nerslitna.
Blir till att köpa en ny. :( en tråkig peng med nödvändig.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]