Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Martinhellström skrev:"Nya" XC70(från -08) är riktigt törstig med automat, dom flesta kan nog intyga att 0.8-0.9 vill den ha vid normal körning, jag har en XC70 -08 D5 manuell som frugan kör på över 0,8 och jag när jag riktigt anstränger mig får ner precis under 0,7.
Den gamla karossen(01-07) går billigare.
volvo har ju utlovat 0,68 i blandad körning för XC70 AWD aut fr o m årsmodell 2012. Det kanske är rena buffel o båg-siffrorna?
av Malmstroem
"Nya" XC70 har högt luftmotstånd, är tung och har en automat som inte är jättemodern.

Nästan alla jag känner som bytt från XC70N till nuvarande XC70 har fått högre förbrukning. (1-2 dl/mil).

Det går att köra XC70 billigt, men det kräver att du inte kör över 90 km/h och undviker stadskörning med bromsningar och accelerationer. Då undviker du konsekvenserna av det höga luftmotståndet eller den höga vikten. 0,6-07 l/mil är realistiskt, även om jag kör på ett sätt som ger 0,8-0,9 l/mil. Vid enbart stadskörning vintertid är det inte ovanligt att den tar mer än 1 l/mil.

Jag har en bekant som ligger på 0,6 l/mil med en XC70 D5 AWD -12 automat. Men han är undantaget som bekräftar regeln.

Jag uppfattar inte att XC70 tar speciellt mycket mer än jämförbara bilar. Höga tunga bilar med fyrhjulsdrift och automatlåda brukar inte vara bränslesnåla.
av Brillo
Då var det klart, det blev en xc 70 -09 med D5 motorn. Döm om min förvåning när jag kom hem och började kolla igenom alla papper och hittar ett intyg från Volvo att motorn är "trimmad" till 151kW. Nåt som säljaren (handlare) säkert inte visste om, han skulle nog ha påpekat det om han visste :lol:
Har inte hunnit med så många mil ännu men hittills så har den gått på ca 0,7l/mil. Helt ok för en så stor bil tycker jag även om det finns dom som är snålare.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]