Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalmannen
#845161
Ett tag sen man var inne här men...ska man koppla enligt schemat som Hasse63 visa oss om man vill att fläkten skall slå på automatiskt eller detta schema gäller bara ifall man vill ha en manuell strömbrytare?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#845166
metalmannen skrev:Ett tag sen man var inne här men...ska man koppla enligt schemat som Hasse63 visa oss om man vill att fläkten skall slå på automatiskt eller detta schema gäller bara ifall man vill ha en manuell strömbrytare?
Du kan gå efter schemat oavsett, byt då ut slanggivaren på bilden mot en strömbrytare.
Men klart bäst är att använda sig av en originalgivare i kylaren, då är det ju ingen risk att det missas att tempen går upp.
Användarvisningsbild
av lennarte
#845378
På ett växlande relä heter "utgående" stift 87A och 87B eller liknande. Det fungerar lika bra, du lämnar det "inre" stiftet (B) tomt bara (det skulle vara ett B där, inom paranteser. Det blev visst en banan). Hängsäkring heter det för den hänger på kabeln. Den sitter alltså inte fast någon annanstans än i kabeln. Om du ska ha en vippkontakt inne i bilen kan du koppla ihop 30 och 86 med en kabel och dra in kabeln från 87 i kupén och jorda den efter knappen. Så behöver du bara dra in en kabel i bilen. Jorda den vid den svarta kabeln vid cigg. uttaget. Hur stor säkring du behöver står det på fläkten, skulle tippa 10 - 15A. Kanske 20A också. Du får ha ganska grova kablar från + till säkringen och vidare till reläet, och mellan reläet och fläkten. minst 2,5mm². Tänk på att jordkabeln från fläkten ska vara lika grov om du jordar fläkten vid reläet

Mvh
Lennart

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]