Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brillo
Har kollat lite på en XC70 -06 D5 (185hk) Aut. Nån som vet nåt om en sån..vad är bra och vad bör man kolla extra på.
Bilen i fråga har så gott som all utrustning som gick att få 2006 och har rullat ca 20000 mil, full servicebok med kamrem bytt vid ca 16000 (tror jag att det var)
Tar tacksamt emot tips.
Användarvisningsbild
av milktrucker
automatlådan, AWTF80-SC, går "alltid" sönder mellan 10-20 tusen mil. Är en ventil som krånglar så att bilen inte växlar korrekt mellan 3:e och 4:e steget. känns som en rejäl smäll i både bilen och lådan.
så kolla att lådan är utbytt eller renoverad med papper på arbetet. Annars är det bara en tidsfråga innan du får punga upp ytterligare mellan 15 och 40 lax.
kolla även ev. felkoder: håll in read och tryck 2 ggr på dimbakljuset så får du upp ett självtest i bilen.
och kanske viktigast av allt, kolla att bilen driver på bakaxeln annars kan det också vara en mycket dyr historia.
kolla också att bi-xenonstrålkastarens helljusläge fungerar(reflektorn skjuts framåt och stannar kvar i helljusläget), annars tillkommer 10 lax per strålkastare.

om du vill ha en bil utan risk för växellådsproblem så kolla på årsmodell 2005(identiskt kaross med 06-07) som har AW 55-51-automatlåda som är mer hållbar.
Den finns också med D5 fast 163 hk i stället för 185 annars samma motor.
Användarvisningsbild
av Esarp
Någon som vet om man kan byta ventilen + låd olja innan den går sönder i förebyggande syfte? Om skulle detta isåfall hjälpa?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Länkarmar, styrleder, länkarmsbussningar i framvagnen brukar bli slitna med tiden. I övrigt är det en mycket bra bil! :-)))))
av Brillo
Ska man kanske kolla på XC90 istället eller är det samma växellådor i dom?
Eftersom jag inte känner till dom här modellerna nåt särskilt är det alltid bra med synpunkter och råd från dom som vet mera :)
Såg en XC90 -05 som verkade vettig men då är det lite dyrare skatt :(
av Malmstroem
Köp du en XC90 om du vill ha en.

Det är samma plattform på XC70N och XC90, med skillnaden att XC90 är ännu tyngre. Det brukar medföra att framvagnsdetaljer slits ännu mer. Vill minnas att det också bekräftas av bilprovningens rapporter.

Varken XC70 eller XC90 är problemfria bilar. Tunga med fyrhjulsdrift där mycket kan gå sönder. Men det är liksom smällar man får ta om man vill ha en högre fyrhjulsdriven bil. Jag köper hur som helst mycket hellre en XC70 än en gammal Audi A6 Allroad.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Brillo skrev:Ska man kanske kolla på XC90 istället eller är det samma växellådor i dom?
Eftersom jag inte känner till dom här modellerna nåt särskilt är det alltid bra med synpunkter och råd från dom som vet mera :)
Såg en XC90 -05 som verkade vettig men då är det lite dyrare skatt :(

Jag bytte från en XC90 till XC70. Ångrar mig inte en dag! Billigare skatt, billigare i drift & roligare att köra! (D)
av Brillo
Hehe, då är jag på rätt spår, var just o provkörde en XC70 D5 -09. Hur är dom då? Bilen gick kanon både i motor o låda, väghållningen var helt ok och bilen såg ut att vara i bra skick överlag. Ett problem bara....den var svart, en jävla färg att hålla ren plus att minsta lilla repa eller stenskott syns så tydligt :wink:
av Henryk
Svart e ju snyggt ! Kolla virvelspjället, att armen inte hänger löst- och att spjället inte rör sig helt utan motstånd innanför armen. Är spjället trasigt har bilen ofta samma körbarhet, men drar mer soppa... Dyrt att byta spjället, billigt att laga själva armen, men spjället ofta trasigt efter armen...
Dvs om det gäller d5 06 , 07 ... Nyare har bättre konstruktion
av Martinhellström
"Nya" XC70(från -08) är riktigt törstig med automat, dom flesta kan nog intyga att 0.8-0.9 vill den ha vid normal körning, jag har en XC70 -08 D5 manuell som frugan kör på över 0,8 och jag när jag riktigt anstränger mig får ner precis under 0,7.
Den gamla karossen(01-07) går billigare.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]