Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NyaMacken
#845205
Hej.

Jag håller på med en bekants bil, en V70 -99 med B5242S2-motor.
Den vill inte starta, dock. Med startmotorn bytt till en sprillans ny snurrar
den tappert på med sitt njö-njö-njö-njö, med den startar inte. På startgas
reagerar den med ett startskutt, men motorn svarar inte på gaspådrag,
utan dör igen.

Jag ska erkänna en sak i sammanhanget. Innan allt trassel började Jag satte i
nyckeln och skulle starta när jag råkade fippla till med den ngt trasiga dosan.
Dörrarna låstes. Hm, tänkte jag, undrar om den startar ändå...
...varvid jag vred om och gjorde ett startförsök...

Med startkablar och rikligt med startgas fick vi igång den och kunde köra
den hem. Den gick jämt och fint, och svarade bra på gaspådrag.

Kan jag ha ställt till något med detta idiotiska tilltag, eller är det ett
sammanträffande??

Några typiska felkällor att börja med?
Senast redigerad av 1 NyaMacken, redigerad totalt 0 gånger.
av NyaMacken
#845280
Felkoder..... Jo jag har upptäckt att det sitter ett uttag för kodläsaren(?) under armstödet i mitten.
Jag har också hört något om ett relä som kan krångla, och som man kan bygla för att se om bränslepumpen arbetar.
Frågan är var detta relä sitter?

?:-/

EDIT:
Internet i allmänhet och Youtube i synnerhet är en välsignelse.
Hur att hitta och bygla reläet:

Hur att byta pumpen:


:lol:
av NyaMacken
#845665
Hehehe.. Nu ska vi inte överdriva.... men visst har du rätt i att man hör pumpen bygga tryck ca 3 sek när man slår på tändningen.
Eller... Man bör göra det, iaf... :cry:

Med ledning av filmsnuttarna jag länkat till ovan var det a piece of cake att hitta felet: ett hädangånget bränslepumpsrelä.
När jag byglade stifen 15 och 87 surrade (!) pumpen muntert, och då var det avgjort. Reläet kostade 375 kr på Mekonomen,
och efter 5 minuters kostymmek var allt fixat. Pumpen byggde tryck på tändningspåslag, och motorn hoppade glatt (!) igång
på första försöket. Ett känt fel, enl vad jag hittat på amerikanske websidor. Mitt relä dog nog vid de upprepade startförsöken
när startmotorn krånglade.

Nu är både starter och reläet bytta, och allt är frid och fröjd. Härnäst väntar byte av det läckande värmepaketet.

Wish me luck ;-//
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw