Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada på volvoälskare.

Har ett fenomen där det skriker till från växellådan igenom hela drivlinan när man släpper upp kopplingen.
Jag antar att det är kopplingen som är slut då växeln inte går i tills kopplingen är helt uppe och foten nästan fastnar mellan pedalen och plastskyddet under ratten.
Då jag inte har något garaget direkt att vara i så tänkte jag att man kanske kunde spänna kopplingsvajern och skjuta på problemet till i sommar.
Då undrar jag: hur gör man detta?

Tackar för svar.
skrothögen skrev:Har ett fenomen där det skriker till från växellådan igenom hela drivlinan när man släpper upp kopplingen.
Vad menar du? Skriker de hela tiden när du släpper upp kopplingen eller är det bara den sista lilla delen när det börjar att driva? Slirar kopplingen eller "driver" den normalt? Var menar du med igenom hela drivlinan?

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
skrothögen skrev:Har ett fenomen där det skriker till från växellådan igenom hela drivlinan när man släpper upp kopplingen.
Vad menar du? Skriker de hela tiden när du släpper upp kopplingen eller är det bara den sista lilla delen när det börjar att driva? Slirar kopplingen eller "driver" den normalt? Var menar du med igenom hela drivlinan?

Mvh
Lennart
Hej Lennart.

Det skriker till den sista lilla biten när man släpper upp kopplingen, precis när växeln ska gå i.
Man känner i växelspaken och vidare i drivlinan hur det liksom slirar/tjuter till men så fort växeln kommer i
slutar det. Fenomenet började med att det skrek lite i start från stopp men nu låter det på 1 till 4ans växel och även när man motorbromsar.
Bilen varvar som vanligt inget varvslir.
Känns som att kopplingsvajern är uttöjd, man behöver heller inte trycka ned kopplingen längre än någon milimeter för att växla, tar sjukt högt upp.

Förresten så hugger det till ibland också samtidigt som det skriker till.
Tror du det kan bli bättre om man spänner vajern eller kommer kopplingen ta lika långt upp?
skrothögen skrev:Känns som att kopplingsvajern är uttöjd, man behöver heller inte trycka ned kopplingen längre än någon milimeter för att växla, tar sjukt högt upp.
Att kopplingen "tar sjukt högt upp" tyder på att det håller på att "ta slut" och nog skulle behöva bytas. Skulle vajern vara "uttöjd" skulle du inte kunna frikoppla, då skulle kopplingen "ta" ända nere i botten. Vilken årsmodell har du? Vajer till kopplingen finns bara på dom tidigaste 740 modellerna. Sedan är det hydraulisk. Just "skriket" i kopplingen kan komma när "utjämningsfjädrarna" i lamellen är "uttröttade" av ålder och värme. Som sagt byte rekommenderas. Vet inte om där är någon justering på vajern. på 240 modellerna sitter justeringen på vajerhöljet nere vid sprängkåpan. Då ska du släppa efter på vajerhöljet. Har du hydraulisk koppling kan du inte justera

Mvh
Lennart
Jag hade en gång en 740 GL -86:a som "skrek" till när kopplingen började ta som du beskriver. Körde ganska länge så, men bytte tillslut lamell, urtrampningslager och tryckplatta och efter det så blev den tyst. Det är nog som Lennart beskriver att utjämningsfjädrarna har tappat spänsten.
Lennart;
Jag har 88a med vajer, har fått smörja knarrandet ett par gånger.

Aj då antar att de blir till att slänga sig i grusgången :/
Någon som vet var det kostar att lämna in för en sån åtgärd?
Såg att biltema säljer kopplingskit för 800, något att ha på en 26år gammal bil?
Jag har en -88B med hydraulisk. Då vet vi var gränsen går, Juli månad 1988. Min är en GLT med 16V motor, där kostar ett kopplings kit c:a 3000:- så 800:- är väl inget... :roll: Jag bytte, köpte en beg. växellåda (2000:-) (overdriven slutade fungera) och då köpte jag kopplingen från den bilen också. 500:-tog han (med moms). Den kopplingen var nästan ny (tur :lol: ). Jag brukar göra jobbet själv, men od-lådan är inte rolig att leka med på infarten med bilen på bockar. En kompis, kompis har en verkstad så han bytte det för 1000:- (utan moms :mrgreen: ) och då bytte han vevaxeltätningen också, så det var nog en bra affär. Så räkna med 1500 - 2000:- för jobbet hos en helt seriös verkstad med garanti + då kopplingen och då är det inga Biltema priser. Räkna 13 - 1500:- för kopplingen. Ring runt och fråga.

Mvh
Lennart

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]