Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mapet03
Hej,

Jag har en V70 D5 AWD från 2005 med xenon från fabriken. Jag har ett problem med att mitt halvjus pekar ner i backen efter några meters körning.

Halvljuset är rätt inställt men som sagt justeras det ner efter några meters körning. Jag har kontrollerat höjdsensorn som sitter vid vänstra bakhjulet och den fungerar men själva staget ser lite skitig ut efter 237xx mil. Ljuset justeras även automatiskt om man lastar tungt i bagaget.

Jag har redan sökt på nätet och vissa säger att det ska finnas 2 sensorer och vissa säger att det är bara en.

Jag pratade med Volvo och då fick jag 2 olika svar. Serviceteknikern säger att det finns en sensor vänster bak och en höger fram för att ge kontrollsignalen. Reservdelssnubben som är på samma byggnad säger att jag har 2 bak enligt Vida.

Vem ska jag lita på? Jag hade demonterat alla 4 hjul idag för att jag tvungen att tvätta dom och då såg jag bara den vid vänstra bakhjulet eller är jag bara blind? ;)

Kan det vara sensorn som krånglar eller kan det vara någonting annat? Vad är det som jag kan kolla själv?

Tack för hjälpen.
/mapet03
av Kenta75
Lite sent svar men andra kanske också undrar...

Jag vet inte hur det är på din bil men på min XC70 -05 sitter det en på var sida.
Båda hade lossnat så jag fick krypa under igår.

Den ena kunde jag skruva fast i karossen igen. Den andra hade gått av i den ena av P-ändarna.

Lossade stången med P-ändar så att jag kunde ta ut den och jobba fritt. Borrade ur den trasiga bulten och körde en ny bult rakt igenom hela skiten.
Satte tillbaka den med några brickor och drog bara dit den löst så att den fortfarande har lite rörelseförmåga.
Det funkar nu i alla fall.

Kanske småsnålt men när man väl ligger därunder och ser vad som är fel så vill man ju bli klar och inte vänta på att få hem delar.

De sitter på exakt samma sätt på båda sidor så har du hittat den ena så borde du ju hitta den andra om det finns någon.
Sedan bör det väl finnas en fram också. Har inte riktigt koll på hur det är på Volvo men på min 9-5:a finns det det.
...och ja - de har också gått sönder och bytts ut...
av mapet03
Då glömde jag helt bort tråden. På min bil sitter det bara en sensor och det är vänster bak. Ett helvete att byta men jag löste det. FIck fara in på Volvo för att kalibrera ljuset och nu är allt som det ska vara.

Tråden kan stängas.

/Mapet03

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &au[…]