Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LinusPåLinjen
Har en V70 -98 och nu i vintras helt plötsligt (mig veterligen) så har de 4 knapparna för fönsterhissarna i förardörren blivit helt slappa och overksamma!
Vad skulle kunna vara felet?
Något man kan öppna o kolla själv o pilla? Eller låter det mer som en "köp ny och byt"-grej?

(Dålig på bilar i stort, så om ni vet hur man kan göra det själv var snälla o dumma ned det hela lite.:))
Hittade en video om hur man tar bort dörr panelen på V70-01-04, vilket var alldeles för nytt, ingenting stämde!
Jag hittar verkligen inte hur man får bort panelen på V70 -98.
Någon som vet hur man får bort denna innan jag provar med att ta till den lila platta mejseln o börja bända?

För övrigt, tack för svar hittills! ^_^
Jag smög mig ut, likt en kriminell, på lunchen o mixtrade lite med bilen.
När jag fick kolla noggrannare om hur man öppnade allt så beslöt jag mig för att bända upp fönsterhiss modulen.
Gick bra, utan några repor som syntes (blev en liten på själva modulen en bit ned, så att det inte syns)
Var precis såsom Andreasw misstänkte, den hade delat på sig. Snabb genomgång av hakarna och hållarna som håller ihop knappsats med elektronik ser lite gamla ut men bör inte vara något fel med, bara att trycka ihop.
Men nu kom ju det som blev lite jobbigt.
Alla 4 knappar är en plastknapp med en liten metallpinne med en fjäder på som trycker på elektronikdelen som i sin tur styr fönsterna.
2 av fyra satt kvar, intakta. (Vänster fram och bak).
1 av fyra har helt hoppat bort (Höger bak).
1 av fyra var kvar fast sitter inte längre fast i knappen (Höger fram).

Jag provade att trycka ihop modulen och prova höger fram, vilket visar sig att ned går bra, upp går sämre (inte alls).
Är det någon som vet hur denna pinna ska sitta fast? Jag kan väll leva med detta men roligare hade det varit om höger fram funkar också! :)
Användarvisningsbild
av andreasw
LinusPåLinjen skrev:Jag smög mig ut, likt en kriminell, på lunchen o mixtrade lite med bilen.
När jag fick kolla noggrannare om hur man öppnade allt så beslöt jag mig för att bända upp fönsterhiss modulen.
Gick bra, utan några repor som syntes (blev en liten på själva modulen en bit ned, så att det inte syns)
Var precis såsom Andreasw misstänkte, den hade delat på sig. Snabb genomgång av hakarna och hållarna som håller ihop knappsats med elektronik ser lite gamla ut men bör inte vara något fel med, bara att trycka ihop.
Men nu kom ju det som blev lite jobbigt.
Alla 4 knappar är en plastknapp med en liten metallpinne med en fjäder på som trycker på elektronikdelen som i sin tur styr fönsterna.
2 av fyra satt kvar, intakta. (Vänster fram och bak).
1 av fyra har helt hoppat bort (Höger bak).
1 av fyra var kvar fast sitter inte längre fast i knappen (Höger fram).

Jag provade att trycka ihop modulen och prova höger fram, vilket visar sig att ned går bra, upp går sämre (inte alls).
Är det någon som vet hur denna pinna ska sitta fast? Jag kan väll leva med detta men roligare hade det varit om höger fram funkar också! :)
En tur till närmsta skrot kanske är att rekommendera :)?
Användarvisningsbild
av Perc
Fönsterhisspanelen är en sjukdom på S/V70 så jag skulle köpa en fabriksny. Det gjorde jag själv på min. Men givetvis inte förrän förardörrens ruta vägrade gå upp igen då jag var 500 kilometer hemifrån.

Som tur är det världens enklaste sak att ta bort dörrpanelen, det är bara en enda skruv under den fyrkantiga täckbrickan inne i stängningshandtaget. Sen är det plastclips längs nederkanten bara. Jag slaktade skarvsladden från min 12 volts kylväska och satte 12v direkt på motorn.

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]