Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av _hagitch_
Hej!
Har nyss skaffat en Volvo v70 2,4d-07. Har upptäckt en sak som jag dock inte fattar vad de är.
Ligger jag i hastigheter över ca 60km/h och håller ned kopplingen så börjar bilen att vibrera och det är inte så lite heller. Testade att lägga i friläge och de va samma sak då. När jag gör detta i hastigheter under 60km7h så blir det inte så. Känns som det är nått med kopplingen eller nått? Någon som haft detta fenomen?
av _hagitch_
De är lite svårt att säga faktiskt. Det känns som att man kör på de vita ränderna på sidan av motorvägen. A inte riktigt så hårt men åt det hållet. Ingenting på tomgång utan endast i högre hastigheter med kopplingen nedtryckt. Försvinner direkt jag släpper kopplingen eller bara gasar till.
av _hagitch_
svda skrev:Har du kollat igenom denna tråd?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Ja jag har det och det där är inte samma fenomen som för mig. I den tråden står det att vibrationerna ökar med hastighetsökningen. Mitt fenomen uppkommer ENDAST när kopplingen är nedtryckt eller friläge i under tiden bilen är i rullning. Ingenting vid stillastående. Det är detta jag tycker är konstigt. Håller jag jämn gas så är det inte heller nå vibrerande.
av _hagitch_
Ingen som vet? skulle de vart obalans i däcken så borde de vibrera hela tiden ?
Hade de vart svänghjulet så borde de också låta vid acceleration och tomgång?
Eller är detta helt normalt? någon med en diesel som har samma fenomen? Har själv bara haft bilen ca 3-4 veckor. Dessutom första dieselbilen och dom går ju lite hårdare än bensin :lol:
av S80D5-02
Jag vet inte vad ditt fel beror på, men hade det hänt mig hade jag kollat att alla motorfästen var fräscha. Kanske nån extra påfrestning som uppstår när bilen har fart, jämfört när den står still eller det går sakta.
av _hagitch_
Har bytt övre motorfästet nu men detta fenomen kvarstår.
Här även bytt däck så det är också uteslutet,
Kikade på det undre motorfäste mellan motor och låda. Den stora gummibussningen såg hel och fin ut.
Dock undrar jag hur den där mindre bussningen skall se ut? skall bulten genom den "glappa"
Det ser i alla fall ut som det är tänkt att göra det.

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]