Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
har man automat så "slirar det ju i momäntomvandlaren. det är inget som nöter på nånting, så du kan lungt slira vidare.

(det är olja som kaastas från ett skovelhjul till ett annat. ingen makanisk inkoppling alls)

detta gör att motorn kan varva mera & nå ett varvtal där motorn har högre vsidmoment (motorn blir starkare)
Användarvisningsbild
av CarMan
Snyggve skrev:Jag var precis nu ute och provkörde min xc70 med haldex. Jag ställde mitt i en väldigt brant och isig backe och tryckte på gasen. Denna backe klarar inte min saab 9000 med vinterdäck, inte ens om jag backar. Jag har tyvärr inget att jämföra med vad det gäler andra 4wd , men ändå.
Jag är mycket imponerad hur Volvon arbetade sig upp utan minsta problem.

Hur som helst, jag gjorde backen 3 ggr för att bilda mig en uppfattning om hur bilen jobbar under extrema förhållanden. Jag märkte att den varvade kraftigt då den klättrade på det hala branta underlaget. Inget av hjulen spann runt nån gång. Det kändes nästan som den gick in i nån slags "lågväxel mode", men det har den ju inte?

Hur kan den ha så högt varvtal med så låg hastighet och utan att något av hjulen spinner?

:?:
som du ser så klarar volvon av vad dan ska, även om andra bilar har bättre system. ska man inte ut i skogen så behövs det inte nått bättre.

en bil med visko hade klarat backan också, men med spinande framhjul.
Användarvisningsbild
av CarMan
nån som har koll på om övriga P2:or fått samma uppdatering på haldexen som XC90V8 fick.
jag sänker på det ökade trycket i haldexen vid start från 0km/h & den minskade "axelvridningen" innan systemet kopplas in
av Frigge
CarMan skrev: (bak hjulen på en bil med visko kommer inte att spinna)
Min stod o spann på alla 4 när jag fastnade i en kraftigt snöbelagd backe :lol: men det var bara backa ner till bättre fäste o på igen så gick det :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:nån som har koll på om övriga P2:or fått samma uppdatering på haldexen som XC90V8 fick.
jag sänker på det ökade trycket i haldexen vid start från 0km/h & den minskade "axelvridningen" innan systemet kopplas in
Bra fråga, min volvosäljare sade att "pre-load" funktionen kom -06 samtidigt ungerfär som man släppte 185 hk dieseln. Så enligt volvo så ska det finnas i min bil. Hoppas volvos säljare var ärlig.
CarMan skrev:ja på volvos bilar så är det ju krocksäkerheten som sätts främst & då måste bilen ha en tvärställd motor, vilket gör att inte alla sorters fyrhjulsdrift går att få på bilen.
+ att bilen inte är avsed att andvändas som terängfordon. bilen klarar med råga av vad den är tänkt att andvändas till

& sen så är ju den senaste versonen av Hadex mycket förbättrad på just starter!
Haldex har alla förutsättningar att klara extrem terräng. Haldex har kopplingar som klarar att låsa ihop fram och bak axel och överföra flera 1000 Nm, det är bara en fråga om hur man programerar styrparamterarna. Haldex kan vara lika bra som vilket annat system som helst i skogen.

Vad Haldex aldrig kan fixa lika bra är när det börjar gå undan. Haldexen är ju i grunden 2WD och driver bara fram.

Trycker du på ordentligt på en motorvägspåfart eller vid en omkörning måste framhjulen slira lite för att haldexen ska gå in och låsa fast bakaxeln. Men sen får den släppa igen för att bilen ska kunna svänga. Det gör att det aldrig kan bli lika stabilt som en full-time-4WD.
Användarvisningsbild
av CarMan
tror det är 1500 Nm på V8:an, men mins inte riktigt.

Eftersom haldex är elektroniskt så är det ju som sagt en programerings sak, hur man vill att den ska arbeta. man kan ju tilexempel ha andra extärna givare som triggar den till låsning.

& du kan svänga av motorvägen trots att den är i, bilen kommer inte gå rakt fram, även om den har en större strävan att göra det 8om man nu skulle mäta det med någåt)
av Göranson
CarMan skrev:tror det är 1500 Nm på V8:an, men mins inte riktigt.
Volvos V8 1500Nm :shock: Nu kommer du ihåg VÄLDIGT fel om det är den du menar ...
Motor: V8
Vridmoment: 440Nm
Vid varvtal: 3900 rpm
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Göranson skrev:
CarMan skrev:tror det är 1500 Nm på V8:an, men mins inte riktigt.
Volvos V8 1500Nm :shock: Nu kommer du ihåg VÄLDIGT fel om det är den du menar ...
Motor: V8
Vridmoment: 440Nm
Vid varvtal: 3900 rpm
Nej, vi pratar Haldex nu. Haldexkopplingen klarar att föra över kanske 1500 Nm till bakaxeln. Motorn ger 440 Nm INNAN nedväxling vilkety ger mycket högre moment.
av stlmusen
Frigge skrev:
born52 skrev:
Frigge skrev:
Ja det är en tråkig sak som kan hända, dock händer det lika ofta om inte till o med oftare på bilar med Haldex.
Ofan vadan detta problem ?

Vet inte med säkerhet varför men min teori är att Haldex har en hårdare inkoppling än Viscon som slirar in. Det gör att hylsan som överför kraften från Vxl-lådan till Vinkelväxeln får ett större vridmoment på sig. Problemet är ju att splinsen ger vika o blir rena till slut.
Upptäckte för ett tag sedan att min XC70 -03 D5 ej drev på bakhjulen, kardanen snurrade inte. Av en händelse har jag en vinkelväxel liggandes så jag rev ner den, men som du skriver så är det hylsan som är kass. Den är ju inte så dyr,1200 spänn ca. men om man kikar på splinsen så är det lite konstigt att den kan ge med sig i materialet när det är så många splines som skall överföra kraften. Å andra sidan så är det väl bra att den ger med sig där om det nu inte skall vara något svindyrt som ska gå sönder.
Användarvisningsbild
av Pelle-Bäck
Frigge skrev: Haldex är ett förbättrat system, går inte säga annat. Bilar med Haldex har ju INGEN inkoppling under vanlig drift vilket en bil med Visco har och därför är lite mer tung att dra så att säga, det påverkar självklart bensinförbrukningen. Den har en mer exakt inkoppling än Viscon då den är elektriskt styrd och eftersom den kan frikopplas elektroniskt går den även kombinera med DSTC vilket inte Visco kunde då den har till viss del permanent 4 hjulsdrift.
Viscons nackdel är känsligheten för rullningsomkrets på däcken, detta är dock inget större problem om man skiftar fram o bak däck så man byter alla på samma gång eller sätter dit precis likadana som satt innan vid ett byte av 2 och inte sätter dit 2 av helt annat märke men med samma dimensioner, då går vinkelväxeln sönder. Det är dock enda gången den går sönder, i övrigt håller den PRECIS lika bra som i en bil med Haldex. Som jag ser det har man lika mycket att vara orolig för om man har en bil med Haldex, kanske lite mer då en DEM= styrenhet till Haldex kostar ca 15 000 kr, så mycket kostar inte en ny Visco OM den ens går sönder vilket är VÄLDIGT ovanligt.
Enl min erfarenhet är den påstådda kritiken mot Visco helt betydelslös då den oftast kommer från oerfarna som inte har egen erfarenhet av det.
Haldexen är ju en förfining o förbättrad version av 4 hjulsdrift, självklart är det så men personligen skulle jag utan att tveka kunna köpa ytterligare en bil med Visco, utan att blinka.

Hej, du skriver lite om DSTC.
Jag är en mycket nöjd ägare till en V70 AWD 2,4T. Redan innan jag köpte den rådde det lite osäkerhet kring detta om Haldex och Visco. Det är en 02:a med 2.4 T motorn, allså borde det vara Visco.
Men jag har DSTC knapp på consolen, som bevisligen funkar som den ska, och efter att ha läst här om hur de olika systemen uppför sig så tycker jag att det låter som om jag har Haldex ändå. Kan det stämma att det sitter haldex i en 02:a? har diskuterat det förr.. men blir fortfarande inte klok på detta.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?