Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Det börjar bli dags att byta bil, och just nu går funderingarna på om det även i fortsättningen ska bli en Volvo - eller om det kanske är dags pröva ett annat märke.

Om det blir en Volvo har jag siktet inställd på XC60; dock får det bli "gamla" motorn då AWD är ett måste samt även automatlåda.
Jag var och provköra en XC60, och jag var mycket positivt överraskat. Trots att det finns mycket skrivit om just AWD känns det som att den ändå fungerar bra till mitt behov. Kanske automatlådan hjälper till att dämpa fördröjningen?

Till min fråga; jag kör i dagsläget en XC70 MY10 (har aldrig svikit mig :) ). Dock upplever jag att automatlådan kan vara lite konstig ibland, framförallt vid växling från 2:an till 3:an vid snabb acceleration. Känns som att den gärna varvar, men är riktigt seg i växlingen.

För att jämföra framförallt automatlådan har jag provkörd BMW 5-serie, och den är ju väldigt fin. När jag provkörde XC60 kändes automatlådan mycket piggare. Det är klart det var skillnad mot BMW, men den känndes närmara BMW:n i respons än min nuvarance XC70 MY10.
Kan det vara "placebo"/önsketänkning därför jag vill att Volvo har blivit bättre; eller är det faktisk så att Volvo har gjort någon typ av uppgradering/förbättring?
Man gjorde ju en uppdatering av lådan till my11. Jag har dock inte märkt någon skillnad när jag provkört ganska ingående.

Jag tror som du att automat i D-läge maskerar en sämre awd som är tydligare med manuell.
Jag märkte en markant skillnad - när vi bytte bil på jobbet (från V70 MY09 till XC60 MY11) med diesel och samma automatlåda, kändes den nya XC60:n helt annorlunda. Rappare och mindre "slir" än den äldre V70:n.
Volvo har meddelat att de släpper en 8-växlad automat till XC60 (och S60, V60, V70 XC70) nu i höst, men det handlar väl bara om VEA motorena antar jag.
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=436
Ang automatlådan. Jag upplever inga större problem med den. Klart mycket, mycket bättre än den som satt i min MY -10 2.5FT Men den är förmodligen inte samma som i din XC 70 om du inte har samma motor som jag hade.

Ang AWD:n I MY -14 stter det en ny pump och programvara. Det jag hann prova innan det blev vår här är bara positivt.
Då är det kanske inte bara önsketänkning, men det har blivit en förbättring.
Får nog ta en längre provtur och kolla en gång till.

En XC70 är givetvis ingen sportbil; men att automatlådan varvar ur istället för att byta växel och få moment tycker jag är konstigt.
Vid någon given produktionsvecka då man byggde MY11 så byttes växellådan till den omarbetade versionen, som är helt omarbetat, snabbare ventilpaket, bättre torisionsdämpning, lättare, och andra kullager osv osv
Om det blev bättre eller sämre kan man diskutera, många upplever dålig växlingskvalite på de nya, med ryckiga nerväxlingar

Mest signifikat på nyare modeller tycker jag är att man försöker ansätta lockup tidigare
av PFA
P210 skrev:Jag märkte en markant skillnad - när vi bytte bil på jobbet (från V70 MY09 till XC60 MY11) med diesel och samma automatlåda, kändes den nya XC60:n helt annorlunda. Rappare och mindre "slir" än den äldre V70:n.
Volvo har meddelat att de släpper en 8-växlad automat till XC60 (och S60, V60, V70 XC70) nu i höst, men det handlar väl bara om VEA motorena antar jag.
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=436
Ja, den sitter ju tillsammans med VEA sedan i höstas. Jag har inte pressat den vidare hårt, men jag upplever den som väldigt fin, bättre än BMW's Steptronic. Men TS är ju ute efter en AWD och det är den "gamla", sedan i höstas, uppgraderade motorn och den "gamla" lådan tills vidare om det är D4'an som önskas. Men den är säkert trevlig den också!

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]