Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nidhogg
Hejsan!
Jag har en Volvo 740 GLT 16V -88, B234F, LH2.4, som dör oförklarligt när man är ute och kör.
Den startar bra, något ojämn tomgång, men går sedan bra när man kör, i typ 10-30 minuter.
Sedan dör den. Den hostar inte eller något, utan bara stendör helt tvärt.
Då kan man trycka ner kopplingen och rulla en bit, ibland kan man få igång den igen innan
den stannar helt, ibland får man stanna och vänta någon minut eller två.
Sedan startar den igen, men sen tar det bara nån/några minuter innan den dör igen.

Jag har bytt bränslepumpsrelät, och uteslutit att det är soppaproblem genom att
direktkoppla pumpen till batteriet så den gick konstant, och ändå dog bilen vid provkörning.
Tempgivaren är också bytt då tempmätaren i kupen inte fungerade, och fördelaren och rotorn ser
ganska friska ut, något slitna men de borde väl inte göra att bilen stendör?
Då borde väl bilen snarare gå ojämnt om det var fel på nån av de två?

Jag har kollat LMM, drog ut kabeln och motorn gick mycket sämre så jag antar att den funkar.

Jag får även larmkod 1-4-4, vilket borde indikera fel på en styrenhet alternativt kabelbrott?
Vad är mest troligt, att styrenheten är trasig eller att det faktiskt är ett kabelbrott?
Inte så skoj att lägga ~800:- på ny styrenhet om det inte är den..
Vilken kabel och styrenhet är det den menar?

Kan det vara något med impulsgivaren på svänghjulet?
av mange240
Har samma fel på min bil, dock en 240 89a, men är ju samma styrsystem. Den absolut vanligaste orsaken till detta ska vara bränslepumpsrelät, sen rekomenderas att man ser över tändelarna. Det var inget av det på min, men kan ju vara värt att kolla på din. Jag har bytt det mesta på min, boxar, givare, huvudbränslepump, gjort en hel del mätningar utan att finna något fel. Kabeln som menas är den som går mellan bränsleboxen och tändboxen.
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]