Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Fortsätter på denna gamla tråd!

Först en fråga, hur har era Pirelli scorpion Verde fungerat?
Sitter Scorpion STR på min nu, och jag har nu punktering på 6 ställen efter sista fjäll turen i höstas.

Någon som har erfarenhet av dessa däck?
Nokian zLine 235/55 ZR17 103Y

Riktigt bra kurs, men är det bara suddgummin som håller en halv sommar?

Har kört på Pirelli P7000 en gång i tiden, jätte bra grepp men efter 4 månader var dom helt blanka.
Godyear som jag köpte sist var också helt blanka efter en sommar, kommer inte ihåg vilken modell det var på dem.

Vad rekommenderar ni om man vill ha ett märkesdäck med många mil och inte allt för dyrt?
Användarvisningsbild
av börne
VolvoB20 skrev:Det är bara att välja vad som man vill prioritera.
Finns bara en sak att välja... bra grepp!!

Jag använder mina däck till att kunna få stopp på bilen & att stanna kvar på vägen oavsett väglag eller situationer som kan uppstå. Att då välja ett däck med kass grepp bara för att det håller länge fattar inte jag. Jag vill leva länge & byter hellre däck oftare.
av Cedrix
Så sant, men det värsta är att man är ganska medveten om hur bra grepp man har och kör därefter.

På vintern vet man att man har sämre grepp och kör långsamare, har jag sämre däck vet jag det och kör långsamare.
Men absolut, är det bra väglag och E4 så ligger jag nog samma hastighet avsett däck, och händer det något oväntat så kan däcken göra skillnad.

Någon som provat Nokian zLine? Jag har fått för mig att dom i alla fall har bra grepp.
av perhall
Z Line är prisvärda, Nokian är ju inte riktigt premiumdäck när det gäller sommardäck, men min bror har såna på sin motorstarka bil och de har hållit bra hittills med hänsyn tagen till körprofil och mil. Kostar väl kring 5000-5500 för fyra på däckonline. Bra köp! Har läst nåt tyskt test där de var bra.
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
börne skrev:
VolvoB20 skrev:Det är bara att välja vad som man vill prioritera.
Finns bara en sak att välja... bra grepp!!

Jag använder mina däck till att kunna få stopp på bilen & att stanna kvar på vägen oavsett väglag eller situationer som kan uppstå. Att då välja ett däck med kass grepp bara för att det håller länge fattar inte jag. Jag vill leva länge & byter hellre däck oftare.
Vilka däck kör du då? Jag har kört på "suddgummidäck med helt otroligt bra grepp, men de håller ju max 1000 mil. Kör man några tusen mil per år får man ju byta flera ggr per år och det tröttnade jag på i längden.

Nu åker jag på originaldäcken Continental och upplever de som en bra kompromiss, bra grepp och vettig .
Användarvisningsbild
av börne
Kör också med Continental både sommar & vinter. Givetvis är det en kompromiss med däck. Svårt att få alla egenskaper i en & samma gummiblandning, men jag prioriterar bra grepp. Vilket jag tycker Continental är duktiga på med hyfsat bra hållbarhet. Sen finns det så klart ännu bättre grepp hos andra däck. Men vissa tycker ju om kinadäck som är som bakelit, håller i evigheter men noll grepp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Värsta hårdgummidäcken jag åkt på var faktisk inte alls Kina-däck utan Volvos förra originalmonterade däck på XC70 från Pirelli, Scorpion Assimetrico, de höll nästan i evighet, kunde rulla bortåt 8000 mil men greppet var kasst.
Användarvisningsbild
av apersson850
Läste för många år sedan om en tjeckoslovak (fanns sådana då) som körde Skoda på Barumdäck. Han var inne på den fjärde Skodan, men däcken var desamma...

När det gäller Pirelli Scorpion Assimetrico, var det verkliga mil med de däcken, eller vad bilen gick mellan bytena? I det sistnämnda fallet menar jag alltså att bilen i så fall rullat på vinterdäcken en del av de milen. Jag frågar för min XC70 levererades också med de däcken. Bilen har nu gått 10600 mil, och två av dem, de som låg bak senaste sommaren, är fortfarande för bra för att kasta bort. Men det har ju legat vinterdäck på också, och de har i princip gjort sitt efter den här säsongen.
Användarvisningsbild
av börne
apersson850 skrev:var det verkliga mil med de däcken, eller vad bilen gick mellan bytena?
En före detta kollega skröt om sina däck som hade hållt i 8 år för honom, det var bra däck menade han. Han ville inte förstå att däck kan ha bra mönster efter 100 år om man inte kör så långt. Vi blev aldrig överens i den diskutionen ?:-/
av perhall
börne skrev:
apersson850 skrev:var det verkliga mil med de däcken, eller vad bilen gick mellan bytena?
En före detta kollega skröt om sina däck som hade hållt i 8 år för honom, det var bra däck menade han. Han ville inte förstå att däck kan ha bra mönster efter 100 år om man inte kör så långt. Vi blev aldrig överens i den diskutionen ?:-/
De blir liksom ännu hårdare efter 8 år också... en jag känner har kvar originaldäcken (Bridgestone) på en 10 år gammal BMW e60. 12000 mil (varav en del med vinterdäck). Har kollat varje säsong och sen ca 2010 har de knappt slitits..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]