Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nyland
#844087
Heisann!

Grunnlag:
Bil: 1990 Volvo 240 Stv
Motor: B230F
Innsprut: LH 2.4

Feil:

- Motoren går ikke.
- Feiltenner, hoster, og vil ikke starte.
- Turteller beveger seg når bensinpumperelé starter., etter at du har sluppet nøkkel fra start posisjon
- Speedometer beveger seg når bensinpumperelé starter, etter at du har sluppet nøkkel fra start posisjon

Tidligere symptomer mens bilen faktisk startet og gikk:

- Turteller hopper opp og ned som en jojo alt fra 1000-4-5-6 000 rpm. (Uavhengig av motorens faktiske turtall.)
- Innimellom dør bilen mens den går.
- Turteller og hele tenningsdelen av bilen kutter/mister strømmen.
- Ingen reaksjon på tenningssystem/turteller overhodet under forsøk på start.
- Ingen systematisk feil, hender tilfeldig.
- Bensinsystemet fungerer, den får bensin, det klikker i relé.

Deler forsøkt byttet:

- Svinghjuls sensor, 2 ganger.
- Coil, rotor, fordelerlokk, plugger, pluggledning, coil ledning.
- Begge hjernene
- Bensinpumperelé


Nå er jeg rådvill.

Alle forslag tas imot med takk!
#844907
Har du kollat felkoder? Det kan du läsa om under FAQ på detta forum. Kamremmen kan ha hoppat några kuggar, Kolla märkningarna och spänning på remmen

Mvh
Lennart
#845151
Coil og fordeler begynte å knitre/slå gnister igår.
Kjøpte ny tenningsmodul ( for 2. gang) og da tente den og startet, men gikk tungt og ikke på alle sylindrene.

Ved et kjapt blikk ser det ut som den har kugget over ihvertfall 1 tann.

Skal se på det senere ikveld.

Feilkoder har vært plugg 6 - kode 144, men den har blitt borte.
Har i tillegg hatt en feilkode på plugg 2, men disse har som sagt blitt borte.
#845213
Så här står det om felkod 144

1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.


Det stämmer ju till en del på din bil

Mvh
Lennart
#845224
Byttet som sagt tenningsmodul (slutsteg), satte på nye volvo plugger.

Så på nytt, og merkene på veiven og kamdrevet sto på merke.
Sjekket merket i fordeler/rotor og den var ca 30 grader feil. (Løsnet fordeleren og vridde den mot innsug/LMM)
Jeg måtte ta vekk skruen som holder fordeleren på plass og vri den utenfor blokkfestet, om du forstår.

Hvordan kan en fordeler komme ut av posisjon med mindre man fysisk tar den av og setter den på feil?

Prøvde å starte bilen, og den startet med engang.
Gikk som en drøm.
Har ikke prøvekjørt enda, skal skru sammen det meste igjen.. 8)


Hvordan måler jeg/finner jeg kortslutning til jord på LH2.4 #25 og EZ116K #8?

Er redd for at jeg kan få kortsluttet noen hjerner eller slutsteg om det er noe feil her.

Tusen takk for svar!
#845285
Nyland skrev:Hvordan kan en fordeler komme ut av posisjon med mindre man fysisk tar den av og setter den på feil?
Den drivs av kamremmen också. Det finns ett märke i kanten på fördelaren (du får lyfta på locket) som rotorn ska stämma mot när märkena på vev och kamaxel stämmer. Remmen går ju över 3 st hjul och även om det stämmer på kamaxeln och vevaxeln kan det ju vara fel på hjulet till fördelaren. Remmen kan ha hoppat en eller annan kugg på det hjulet. Kolla om kamremmen är "slak", i så fall "spänn upp" den eller byt ut den. När du köper och monterar en ny kamrem är där 3st markeringar på remmen en markering för varje remhjul (2 streck för vevaxel och 1 streck vardera för kamhjul och fördelarhjul) Du har ju LH2,4 bränslesystem på den så du ska inte kunna ställa tändläget, men rotorn måste ju "peka år rätt håll".
Hade det varit fel på den kabeln, hade du nog inte motorn att gå så fint

Mvh
Lennart

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]