Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Unikum
Rubriken beskriver ganska tydligt (tror jag) vad jag är ute efter. Jag och tanten står i begrepp att köpa köpa upp oss från en Opel Omega-00 och har nu bestämt oss för att det kommer bli en V-70 för att komma i närheten av lastutrymme. Vi har dessutom lagt ett riktpris på ca 100.000 och efter det tittar vi planlöst med några få punkter i kravspecen (aut, drag, ev.diesel). För den summan pengar hittar vi för det mesta bilar med en körsträcka på 20.000+ mil och då blir jag en smula orolig ??:-/ Ska jag bli det? Är en 20' -milare helt slut? Vad bör jag passa mig för?
Alla tips och råd mottages tacksamt.

//
Du bör passa dig för importbilar, bilar med ett "luddigt" förflutet. Tidigare kunde man få dom senaste tre besiktningsprotokollen från Bilprovningen. Där kan man se om milsträckan är rimlig. Även anta om några säkerhetsrelaterade reparationer har gjorts. Alltså om en anmärkning på t.ex bromsar kan ju ge ett antagande att det är utbytt/lagat och relativt nytt.
Om försäljaren är det minsta oklar eller ovederhäftig i sina beskrivningar, så välj något annat. Det är ingen brist på dom bilar du söker. Dessutom, när det handlar om så stora pengar, vänd dig i första hand till bilfirmorna. Inte till privathandlare.
Sedan kan man säga så här: Du har redan kommit halvvägs genom att bestämma dig för en V70. Det är och har varit under flera år, Sveriges mest sålda bil. Det är inte en tillfällighet.
Med en budget på 100k skulle jag övervägt en V70N Classic Aut lågmilare, om du inte kör mer än 2000 mil om året behöver man inte diesel heller.

Typ http://mobil.blocket.se/kristianstad/Vo ... ?ca=11&w=3

Just V70 II omkring 100k tycker jag inte känns som en kalasbra investering i dagsläget. Klart en V70 II borde hålla till både 30 och 40 kilomil, men jag hade hellre köpt en bil som gått hälften så långt för samma peng. Just V70 Classic ligger lägre i pris för att den har den gamla karossen, kan du leva med det är det ett kalasbra köp.
Användarvisningsbild
av bem
Jag körde 40700 mil med min förra V70 (2001:a, 2.4 170 hk bensinare) dvs generationen före den som tillverkas nu som kallas V70 II (2008-2014). Förra generationen V70 gick omlott med den nya 2008 då den nya modellen alltså kom.
Jag har en V70 II D3 (diesel) manuell 2014 idag som jag kört 600 mil med i dagsläget.

Full servicebok, helst en ägare kanske, dokumenterat vad som bytts ang slitagedelar och vårdad på normalt sätt så bör det inte bli några problem för dig, men slitagedelar får du byta förr eller senare förstås som t ex bromsskivor och bromsklossar, stötdämpare osv. Köper du en V70 II med 20 000 mil på mätaren och stötdämpare ej bytts nån gång kan det stå för dörren men de kan hålla en hel del mil till också. Har det inte bytts bromsskivor på säg 10000 mil så är det säkerligen dags för det snart. Bra att få koll m a o när sådana saker byttes senast. Rostskyddet anses inte riktigt lika bra på V70 II som den generationen som var innan men V70 II anses ha ganska bra rostskydd trots detta.

Köp av handlare blir lite dyrare men då har du dels viss tids garanti dels skydd av konsumentköplagen som är tvingande.
Tänk på att de flesta maskinskadeförsäkringar gäller inte när bilen gått så pass långt som 20000 mil. Volvias maskinskadeförsäkring kan gälla upp till 15000 mil eller 10 år vilket som inträffar först. Volvias maskinskadeförsäkring är annars väldigt heltäckande och ger bra skydd (men man får förstås betala viss % själv av skadebeloppet, mer ju mer bilen gått).

När det gäller årliga skatten på V70 skiljer det en hel del mellan olika motorer så det bör du kolla upp lite extra, ju längre du tänker behålla Volvon desto viktigare för totalekonomin. Kika på olika V70 med olika årgångar och olika motorer och så kollar de sen med hjälp av bilens regnr vad årskatten är här:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Fundera även på om det är bensinare eller diesel du helst vill ha.
Är du van vid att ha bensinare så kanske det kan vara enklast att fortsätta med det även med en V70. Men Volvo diesel är populära idag så kan ju vara kul kanske att prova en diesel även för dig? Nya V70 som säljs idag har en förkrossande andel dieslar, ca 91 %. Tänk på att det skall sitta en dieselvärmare i Volvon (vilket det gör i alla svensksålda) och det bör även finnas s k tidur (mjukvara) till värmaren så du kan starta den vid två olika inställbara tider (med tiduret kan du även köpa till 3:e partslösning för fjärrstyrning av värmaren via en Andriod mobil eller startnyckeln till Volvon).

De billigaste V70 (motorvis) hittar du troligen bland 2.0 (ren bensinare) och 2.0F (Flexifuel som man förutom bensin även kan köra på etanol). Bägge dessa är på 2.0 liter och 145 hk, 4 cyl med 5 växlar på den manuella lådan (tror inte dessa finns med den 6 växlade Geartronic automatlådan). Dieselarna på de tidigare årgångarna där är minsta dieseln på årsmodellerna V70 2008-2009 på 2.0D (2,0 lit, 136 hk). Till årsmodell 2010 kom den mindre 1.6D (1,6 lit, 4 cyl, 109 hk) som kallades DRIVe, till årsmodell 2012 kom den med några hk till, 114 hk. Nackdelen med de tidiga årgångarna DRIVe 1.6D är att de ej har självrengörande partikelfilter vilket gör att det kan behöva bytas vid föreskrivna serviceintervall vilket adderar till den totala kostanden för underhållsservice under bilens livslängd.

Utrustningsnivån: Finns Kinetic, Momentum och Summum varav Momentum är ganska lagom nivå. Kinetic har den nackdelen att ha lite sämre klädsel med ett material i kanterna som heter T-Tec som är ett konstläder och det tenderar att spricka och se ful ut efter ett tag. Volvo hade goodvill och bytte ut klädseln om man klagade men goodvillen gällde bara 4 år vill jag minnas.

Tänk på att krav på dragkrok begränsar utbudet, kolla även på bilar utan drag för det kan du alltid eftermontera till rimlig kostnad.
Automat kan addera lite på priset så du bör kunna hitta lite billigare V70 om manuell är OK.
Tänk även på att V70 2.0 och 2.0F bara har 5 växlad manuell låda, således inte 6 växlar som de med större motorer har.

/Bo
Tänker du dra husvagn? Det är olika max dragvikt på dom olika motormodellerna, i princip. Jag kan inte viktklasserna utantill, men det kan vara god ide att kolla upp detta i förväg om man tänker dra tunga lass. Skall du bara dra en släpkärra till tippen någon gång om året så är det mindre viktigt.
En 2,0F med ca. 9-10k mil årsmod 08-09 ligger runt 100k nu. Mycket bil för pengarna. Men provkör ordentligt med och utan last. Kanske till och med dra en sväng med släp. Tröttsam och surrig motor, men i vårt fall fungerade den väl ok.
av Mwi
Rådlös skrev: Dessutom, när det handlar om så stora pengar, vänd dig i första hand till bilfirmorna. Inte till privathandlare.
Om du är lite kunnig själv eller om du känner någon som kan hjälpa dig, så tror jag du gör en bättre affär om du köper av en privatperson. Bilhandlare som säljer bilar i 100,000 kronorsklassen, är ofta de som finns med på Råd & Röns svarta lista. 100,000 är mycket pengar men hittar du en privatperson som säljer sin bil och det finns en fullhistorik samt att personen "känns" seriös så tror jag mer på det.
Läser man det bem skriver så tror jag den som köpte hans gamla V70 gjorde en bra affär.
Mwi skrev:
Rådlös skrev: Dessutom, när det handlar om så stora pengar, vänd dig i första hand till bilfirmorna. Inte till privathandlare.
Om du är lite kunnig själv eller om du känner någon som kan hjälpa dig, så tror jag du gör en bättre affär om du köper av en privatperson. Bilhandlare som säljer bilar i 100,000 kronorsklassen, är ofta de som finns med på Råd & Röns svarta lista. 100,000 är mycket pengar men hittar du en privatperson som säljer sin bil och det finns en fullhistorik samt att personen "känns" seriös så tror jag mer på det.
Läser man det bem skriver så tror jag den som köpte hans gamla V70 gjorde en bra affär.
Det finns ju såklart både och då det gäller bilhandlare. Jag bytte nyss bil på en av dom större bilaffärerna, och det är lätt att tro att de "rekondade" blanka bilarna man tittar på är 100% ok och genomgångna. Men nog hittade jag 5-6 fel på bilen, som dom fick ordna innan jag hämtade den. Bilarna tvättas och städas upp, sedan är det upp till en själv att hitta 5 fel.

Fördelen med bilhandeln är ju att man har garanti, dom tar hand om skrotet man kommer med, samt så är det mindre stressande (tycker jag) att stå i en bilhall och kolla upp en bil, man kan ju ta den tid man vill utan stress. Man får såklart betala för det.
Användarvisningsbild
av bem
roadside skrev:En 2,0F med ca. 9-10k mil årsmod 08-09 ligger runt 100k nu. Mycket bil för pengarna. Men provkör ordentligt med och utan last. Kanske till och med dra en sväng med släp. Tröttsam och surrig motor, men i vårt fall fungerade den väl ok.
Kika på Vi bilägares hemsida och läs allt om deras långtidtest stall där en av bilarna är en V70 II 2008 som de haft i teststallet sen ny och som de fortfarande kör med. Sist de rapporterade hade de fått bytt spridare på bilen, som är en 2.0F och de kör den enbart på entanol.
Nästa som står på tur med bilen är visst att kolla rosten på den vilket de skulle göra nästa år tror jag. De har dock redan kollat in V70 II och rostskyddet är tydligen inte så bra på den som den förra generationen V70 (V70N kallas den ibland), enligt Vi bilägares rostskyddsepert.

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... en-ryckfri

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... a-verkstan

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... -volvo-v70

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... varg-40112

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... -v70-30054

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... flytt-4022

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... avlan-4278

/Bo
av Yaniz
Vad ni än gör, köp ingen V70F. Klen fordmotor, outhärdligt höga varvtal vid hastigheter över 110 km/h, service var 10.000 mil dvs vid normala körförhållanden blir det service lätt 2x till 3x gg/år. Problem med spjäll mm.

UNDVIK DENNA MOTOR!!!

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]