Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tompathepilot
Haha, virusrisken finns ju oavsett. Sen vilka appar som kommer ha funktionalitet med bilen avgör ju men tex Spotify lär ju inte överföra virus till bilen. Eller är bilen uppkopplad? Isåfall behövs ju ingen telefon alls. Varför inte ett gränssnitt i bilen med ett operativsystem som du installerar alla fartkameraappar, navigation, Spotify och diverse andra bra appar direkt i bilen!?
Användarvisningsbild
av joel80
Och hur förklarar du acarlsson att hela nuvarande system som Volvo använder är Androidbaserat? Nej det är bara struntsnack att det skulle ha betydelse i ett sånt här system. I telefoner har dock Android i och med sin öppenhet en större sårbarhet än det rätt låsta IOS.
av chraist
acarlsson skrev:Har kikat lite i denna tråden, och att man undrar varför inte Android kommer med en dylik bil-funktion.
Anledningen till det stavas 'säkerhet'.

The Apple iPhone’s operating system is proprietary and imposes what’s called a sandbox concept. This sophisticated method isolates pieces of the platform and largely prevents viruses from replicating. In fact, there are no known operating system viruses for any of Apple’s products, which include iPhones, iPads, MacBooks and iMac desktop computers.
Källa

Känns ju så där kul att få bilen kapad av ett virus...! :roll:
Men snälla.....
http://mobileorchard.com/what-you-need- ... e-viruses/

Redan 2012 hade vi virus för iphone. http://m.ibtimes.com/apple-ios-app-stor ... ur-friends
av chraist
Nu vet faktiskt inte jag om ios har ändrat vad gällande biten att faktiskt visa vilka rättigheter en app vill ha innan man installerar den?

Android har detta och enligt mig en extra säkerhet då du faktiskt ser exakt vad en app vill komma åt.

Nu var detta något som inte jag ville diskutera så jag lägger ner.
Pratar alltså om ios vs android.
Användarvisningsbild
av grillchips
Nu får ni något nytt att bita i:
http://www.swedroid.se/android-kommer-t ... roid-auto/

"Företaget har fått med sig 25 biltillverkare som kommer införliva satsningen, som exempelvis Ford, Fiat, Kia, Honda, Nissan, Suzuki, Hyundai och Volvo."
Användarvisningsbild
av joel80
Men det där tyckte jag lät trevligt!! Ge mig nu!
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Men det där tyckte jag lät trevligt!! Ge mig nu!
Undrar om det där fungerar på alla telefoner? Om det bara fungerar på Androidtelefoner, är det väl lika "illa" som AppleCarplay. :?: :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Säkert! Jag är totalt partisk i den här frågan! Haha.. ;) Men jag hoppas/önskar dom bygger det så att det funkar lika bra med Windows phone och den där äppelbiten.

Tycker det är tråligt om det blir plattformsberoende så att en förstaköpare väljer android eller äpple i bilen och andrahandsköparen antingen får acceptera "fel" plattform eller fortsätta leta bil. :(
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]