Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
Självklart kommer man ju att "belasta" axel nr 2 om man skickar drivkraft genom den som du säger. Men det ökar ju inte det totala slitaget, tvärt om.

Istället för att skicka 100% av all effekt/vrid genom bara tex framaxeln så att den får ta all stryk (som på en AWD där bakaxel bara kopplas in
med ett ryck (haldex kan ju koppla in axeln på bråkdelar av en sekund) just vid hjulspinn)

På en bil med mellandiff skickar man ju ut hälfen av kraften genom vardera axeln hela tiden istället. Det gör att det håller mycket längre, dels på grund av att axlarna bara får halva lasten, och dessutom slipper rycken av en koppling som slår till vid spinn.
det är inte det slitaget vi pratar om. bilen är konstruerad för att hålla hela bilans livslängd med 100% belastning bara på framhjulen (konstruktionen är ju en framhjuls driven bil)
jag pratar om att du kommer slita däck & att du i kurvor har en hög belastning på alla axlar då bilans hjul inte har samma hastighet då m.m.
Nu talar du om stenåldern med gamla Jeepar när man med diffspärren låser ihop fram och bakaxeln för att klättra över stock och sten.

Jag pratar om bilar från 2000 talet.

En ny bil med fulltime 4wd som Subaru, Evo, Quatttro etc har en mellandiff (en likadan som gör att innehjulet och ytterhjulet kan snurra olika fort i kurvorna, en sådan diff sitter mellan fram och bakaxeln så de kan snurra olika fort).

Det gör att slitaget blir mycket jämnare än på en AWD där framhjulen slits ut mycket fortare än bak. Detta tack vare att alla hjulen driver lika mycket och inget hjulpar behöver ta all kraft.

Det är ju det som är AWDs/visco stora brister, det finns ingen mellandiff som gör att hjulen kan rotera olika fort som du säger.

I en kurva går ju hjulaxlaran olika fort, bak går långsammare än fram eftersom den bakre genar i kurvan. PÅ AWD måste ju antigen haldexkopplingen vara öppen så bakaxeln är fri och kan rulla långsammre. Men om greppet inte räcker till och bakaxeln också behövs så måste antingen haldexkopplingen eller däcken slira genom kurvan för att ta hand om skillanden i hastighet.

Med en riktigt mellandiff händer inget av detta eftersom axlarna kan snurra olika fort med full momentfördelning, bilen går därför mycket bättre i kurvorna än haldex.

Jag har kört alla dessa bilar på olika underlag och haldex kommer inte i närheten. Sorry boys så är det bara. På Subaru, Quattro, Evo etc så åker bara 25% av all kraft till vart och ett av de fyra hjulen, det gör att det går stabilt som ett tåg.

På haldex går alla kraft till framaxeln, därför så släpper den mycket tidigare, haldex går då in och skickar kraft till baken och greppet kommer tillbaka. Men så måste haldex släppa bakaxeln fri igen för att den kan inte rotera olika fort när den är låst, visp så släpper det lite och bakaxeln måste in igen.

Så håller det på och det gör att haldex kan aldrig bli lika bra som fulltime 4wd ute på vägen. Provkör alla dessa bilar på halt underlag och tyck på ordentlig i kurvorna så får ni känna själva.
av S60AWD2.5T
och allra bäst är väl Torsen diffen som Audi har på vissa modeller.
BMW vet jag inte hur det är. Men Haldex är ju en kompromis med för- och nackdelar.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja på volvos bilar så är det ju krocksäkerheten som sätts främst & då måste bilen ha en tvärställd motor, vilket gör att inte alla sorters fyrhjulsdrift går att få på bilen.
+ att bilen inte är avsed att andvändas som terängfordon. bilen klarar med råga av vad den är tänkt att andvändas till

& sen så är ju den senaste versonen av Hadex mycket förbättrad på just starter!
Användarvisningsbild
av Bosa
Subaru är ju inte direkt några duvungar vad gäller 4wd, polaren åker en 06:as Legacy 2.0R som flångny gick på 240k så att de skulle vara dyrare i inköp håller jag inte med om. Han är inne på sin fjärde Subaru och jag måste nog böja mig att säga att deras fyrhjulsdrift är riktigt bra. Riktigt trevlig bränsleförbrukning på den bilen också, han kör den på 0,85-0,9 och då går det över gällande hastighetsbegränsning. Håller han hastigheten så kan han köra den på runt 0,75.

Sen vad gäller viskosystemet så har jag en fundering, en 01:as V70 AWD som åkte samma slingriga sträcka varje dag hade olika beteenden, ena vändan var den understyrd och nästa gång överstyrd i samma kurva, enligt Volvo i ÖSD så var det ett normalt beteende. Svaret han fick var att han hade köpt en allhjulsdriven bil och inte en fyrhjulsdriven bil därav det inkonsekventa beteendet. Snackade verkstaden i nattmössan eller är systemet så pass inkonsekvent?

Har personligen inga erfarenheter av varken visko eller haldex därav min fråga. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Bosa skrev:Subaru är ju inte direkt några duvungar vad gäller 4wd, polaren åker en 06:as Legacy 2.0R som flångny gick på 240k så att de skulle vara dyrare i inköp håller jag inte med om. Han är inne på sin fjärde Subaru och jag måste nog böja mig att säga att deras fyrhjulsdrift är riktigt bra. Riktigt trevlig bränsleförbrukning på den bilen också, han kör den på 0,85-0,9 och då går det över gällande hastighetsbegränsning. Håller han hastigheten så kan han köra den på runt 0,75.

Sen vad gäller viskosystemet så har jag en fundering, en 01:as V70 AWD som åkte samma slingriga sträcka varje dag hade olika beteenden, ena vändan var den understyrd och nästa gång överstyrd i samma kurva, enligt Volvo i ÖSD så var det ett normalt beteende. Svaret han fick var att han hade köpt en allhjulsdriven bil och inte en fyrhjulsdriven bil därav det inkonsekventa beteendet. Snackade verkstaden i nattmössan eller är systemet så pass inkonsekvent?

Har personligen inga erfarenheter av varken visko eller haldex därav min fråga. :)
viskon har ju olika mycke överföring av kraften till bakhjulen beroende på hur varm oljan i viskon är.
& det är aldrig nån som tvivlat på att subaruns system ger bättre grepp vid terängkörning m.m.
men det betyder inte att någon utav volvos olika system är värdelösa, dom är mycket bra & fyller sin funktion!
av Frigge
Bosa skrev:

Visco har en viss fördröjning mot Haldex eftersom Haldex styrs elektroniskt. Haldexen är snabbare i sin inkoppling och Viscon kan upplevas som inkonsekvent. Vill man "leka" är inte en AWD med Visco det bästa alternativet, det går men den beter sig inte alltid som man vill. Däremot är den kanon som komfort 4-hjulsdrift, man tar sig fram med den utan problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
För några år sedan så tjafsa jag o en kompis om deom här systemen.. han läser en hel del motortingingar & var övertygad om att volvon var skit dålig.

jat låna hm en demo bil o vi åkte runt o lekte på några parkeringar en vinter & efter det så hade han ändrat uppfattning o förstod vad det var frågan om.
av haxpet
Den där Jänkki filmen är ju enbart en raklam film för Subaru och inget man ska tro på, dom provocerar ju dom andra bilarna att göra bort sej.
Användarvisningsbild
av Bosa
Carman och Frigge: Tack för informationen, då förstår jag bättre varför det blir som det blir. Så med andra ord fungerar visko helt ok om man bara är medveten om hur systemet fungerar. :)

Visst stoppade Volvo i en oljekylare strax efter introduktionen eftersom oljan i viskon blev för varm och 4wd uteblev, har för mig det visades nåt om det på TV strax efter att AWD släpptes?
av Frigge
Bosa skrev:Carman och Frigge: Tack för informationen, då förstår jag bättre varför det blir som det blir. Så med andra ord fungerar visko helt ok om man bara är medveten om hur systemet fungerar. :)

Visst stoppade Volvo i en oljekylare strax efter introduktionen eftersom oljan i viskon blev för varm och 4wd uteblev, har för mig det visades nåt om det på TV strax efter att AWD släpptes?

Ja den fungerar bättre om man har förståelse för den :lol:
Det är ingen lekbil på allmänn väg, man bör hålla sig på en öppen plats för att leka med den :lol:

Har inget minne av att det gjorts någon ändring på P2 bilar efter introduktionen men Viscon skiljer sig från "gamla" V70:n. Den blev väldigt mycket mindre på P2:an.
Kanske Carman minns om det gjorts någon förändring på Viscon sen Introduktionen av den på P2:orna ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?