Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för bra input PFA och ni andra.

Jo det är väl så. Får åka in till volvohandlaren och provköra.
Blev bara så sjukt kluven nu. En annan som har svårt att bestämma sig gällande detaljer på bilen och så
ska man nu välja mellan två olika bilar känns det som fast det är samma modell;
  • - D4 awd med dyrare och smutsigare 5:a men med 4-kraffs! Jag är ju van med det och vettefan om jag skulle förlåta mig själv om jag hamnar i besvär för att jag valde fwd iaf....
  • - D4 VEA med som det känns nyare och modernare drivlina generellt med 8-stegade lådan och bra förbrukning. Alla sjunger ju verkligen lovsånger till den plattformen i andra trådar här. Men ingen awd.... :)
Men om jag då skaffar 5:an då med AWD, köper jag en dinosaurie då som om 2-3 år är totalt iskall på en begagnatmarknad (eftersom det blir tj.bil. så är jag ju inte så galet känslig för det men ändå)? Kan ni som har koll berätta lite mer om vad uppgraderingen från 163hk till 181hk inneburit? Uppgraderade man den motorn bara för att VEAn kom med mer effekt? Är AWDn uppgraderad på något sätt eller något annat i drivlinan?

Och sista frågan...
VEA har bara med motorn att göra väl? Rent estetiskt och designmässigt är väl bilarna likadana? Faceliftade V60n är likadan oavsett motorplattform och dylikt?
Och tar man AWD så är det även automat som gäller så du inte missar det.
Jag tror totalkostnaden på en V60 D4/VEA inte alls blir så tokig då den manuella ligger på 99 g i CO2 och därför blir skattebefriad i 5 år, vilket också påverkar leasingkalkylen naturligtvis.
Det är enbart automat-låda som gäller för min del. Tycker det är vansinnigt bekvämt och smidigt.
BandVagn skrev:Aha, det är så det är alltså.... Crap! :)
Trodde det gick att få VEA och AWD. Tidshorisont på när detta finns? Är det som med 8-växlade lådan att Volvo
avvaktar till nya XC90n kommer?

Tackar för alla svar!

8 växlade Aisin-Warner låde- byggda bilar levereras redan.

/Thomas
Färg: Bright Silver 711
Klädsel: K70100
Modell: V60
Modellår: 2014
Motor: D4 181 hk (D4204T5)
Ordernr: 1509024
Reg nr:
Styrning: Vänsterstyrd
Utrustningsnivå: Summum, (E2)
Vin nr:
Växellåda: 8-Vxl Automat FWD
Kör du så du verkligen har behov av AWD? Visst är det bra att ha men kör man ändå mest på vanliga landsvägar, motorvägar och i stan så lär du ju klara dig med en V60 D4 FWD (med den nya 8 stegade automatlådan förslagsvis).
Det är väl tjänstebil du skall ha väl? Då kanske det blir en ny om 3 år så även om du tar en D4 AWD med gamla motorn nu så hinner nog den inte bli såvärst "kall" på begegnatmarknaden inom 3 år. Men det är klart folk vill ha snålare och snålare bilar så man tänker sig nog för mer inför att köpa en beg med D4 AWD om den är märkbart törstigare. Då är nog en V60 D4 FWD med nya Drive-E (VEA) motorn lättare sälja och kan ha lite högre värde den dagen den skall bytas in, gissar jag.

/Bo
För mig handlar inte AWD om att komma fram bättre på vintern, utan att kunna köra hårdare utan att bilen blir som en hal ål när man trycker plattan i botten.

Har V60 D5 FWD nu, kommer från en A4 quattro, och gråter lite inombords varje gång jag vill ha lite kul med bilen. Tyvärr är det inte bara ett nöjesproblem, då omkörningarna blir läskiga (mycket gaspådrag + svänger ut i den andra filen).
stavas skrev:För mig handlar inte AWD om att komma fram bättre på vintern, utan att kunna köra hårdare utan att bilen blir som en hal ål när man trycker plattan i botten.

Har V60 D5 FWD nu, kommer från en A4 quattro, och gråter lite inombords varje gång jag vill ha lite kul med bilen. Tyvärr är det inte bara ett nöjesproblem, då omkörningarna blir läskiga (mycket gaspådrag + svänger ut i den andra filen).
Kan du inte göra säkra omkörningar med en V60 D5 FWD är det inte bilen det är fel på...
:shock: :???: :roll:
När jag läser den här typen av inlägg så undrar man hur vi klarade oss med en 142a i fulla spett på vintervägarna för 25år sedan.

Idag måste man ha en miljard nymodigheter för att överhuvudtaget kunna framföra sitt fordon verkar det som.
Anpassar man farten till väglaget tar man sig fram med vilket fordon som helst, i princip. Och man kan köra om andra ochså.
Senaste AMS provade XC60 D4 Vea fwd manuel mot D4 awd automat.
Deras resultat vad gäller bränsletörst och 0-100 är skrämmande.

D4 Vea fwd man
0,72 l/mil
9,6sek

D4 awd auto
0,79
9,9sek

Lägger man på automat och awd till Vea lär den ju bli minst lika törstig som den gamla 2,4l spisen (S)

Verkar som Volvo lärt sig av tyskarna hur man skall justera drivlinan för att passa mot EU-norm men i verkligheten är Vea lika törstig och slö som gamla 2,4 ... Hoppas detta INTE stämmer, fast AMS siffror ljuger nog tyvärr inte.

X3 20d xDrive hamnade på
0,71l/s
8,9sek
Bättre än Vea trots automat och awd.
Mätte man bränsleförbrukningen efter att man kom upp i hundra då eller? :lol: Är ju i verkligheten svårt att komma över 0.5 med VEA. 52 mil till Lund och snittfart på 117, toppfart 135 och förbrukning på strax under 0.5 vid pump!!
Landsväg (ecokörning) 6 mil enkel till jobbet och lite mer uppför på hemfärd. Varmkörd motor till jobbet iofs. Hamnat på 0.34 som lägst,enligt datorn. Hemfärd med värmaren inställd, 0.38 som lägst, enl. datorn. Å detta var innan 1000 passerats, så det kommer ju bli bättre.
//Mats

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]