Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Jag var ute på turné förra veckan, var till helsingfors, så det blev 100 mil landsväg och runt 20mil i helsingfors och stockholm.

Och höll hyffsat tempo på landsvägen men absolut inget överdrivet då jag hade med mig både sambo, barn & fulla bilen med packning.

Kom hem och färdatorn visade 0.85.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Nu är jag hemma igen efter en långresa. Tankade bilen idag.
Färddatorn sa 0.84l/mil vid ren landsväg (110 km/h och mkt last).
Men när jag kollade den riktiga förbrukningen så var den bara 0.81 l/mil. Dvs. färddatorn ljuger ca 4%. Har tidigare noterat en felvisning på nästan 10%. Dock vid statskörning.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Crille
lennart wiklund skrev:Volvo har väl altid varit törstiga,spelar ingen roll om det är en gammal 240 sen 79 kontra en v70 från 01 elle 02. konceptet är ju det samma,dvs stenåldern.
Vi bytte nyss bort två st volvo bilar som gick i företaget som Taxi,de var alldeles för dyra i drift. båda var v70 modeller. 03:or.
dessa två bilar köpte vi loss ur ett konkursbo väldigt billigt därför kom de in som taxi,Men gisses vilka bilar,de saknar all form av komfort.
Minns en gammal fin amazon jag ägde en gång på 70 talet(tyvärr så sålde jag denna eminenta madonna) vilket jag bittert ångrar då hon var i ett fantastiskt skick.Hur som helst jag måste säga att volvo stått liksom mercedes stilla i utvecklingen vad det gäller komfort samt körvänlighet.
dessutom är bränsleförbrukningen under all kritik.Varför kan inte volvo göra bränslesnåla stora bilar?Alla andra kan ju?
Men å andra sidan köper man en överreklamerad volvo ny för 100 tusen mer en en annan betydligt bättre bil jaa då kanske man inte bryr sig om bränsleförbrukningen?vad vet jag?
hur som helst ville bara säga att köper man en volvo då vet man väl att de är törstiga eller??

lennart
Kan ju alltid köpa en trabant finns även med tak-tält som tillval för långturer snacka om utvecklingen gått framåt :lol: :lol: :lol:
http://home.clara.net/peterfrost/trabant.html
av svenl
Har märkt att A/C:n drar en hel del. Provade att stänga av denna och förbrukningen sjönk omedelbart med 0.1 liter milen. Om utetemperaturen är hyfsat låg verkar klimatanläggninen klara av att kompensera genom att öka fläkthastigheten.
Användarvisningsbild
av greeeken
svenl skrev:Har märkt att A/C:n drar en hel del. Provade att stänga av denna och förbrukningen sjönk omedelbart med 0.1 liter milen. Om utetemperaturen är hyfsat låg verkar klimatanläggninen klara av att kompensera genom att öka fläkthastigheten.

De klart AC:n gör så att bilen drar mer.
Det är välkänt ,det är så på alla bilar.
Användarvisningsbild
av Eddan
greeeken skrev:In o uppgradera programvaran.
Berätta att du byttstift m.m m.m o att du vill att de uppgraderar ,programvaran. Om det är felet då vet jag faktiskt inte
Nu har jag uppgraderat programvaran,samt en till uppgr. för ryckig gång.
färddatorn sjönk direkt ner till 1,12 efter att ha kört lite blandad körning. grymt skillnad från 1,35...
av åklagarn
[quote="lennart wiklund"]Volvo har väl altid varit törstiga,spelar ingen roll om det är en gammal 240 sen 79 kontra en v70 från 01 elle 02. konceptet är ju det samma,dvs stenåldern.
Vi bytte nyss bort två st volvo bilar som gick i företaget som Taxi,de var alldeles för dyra i drift. båda var v70 modeller. 03:or.
dessa två bilar köpte vi loss ur ett konkursbo väldigt billigt därför kom de in som taxi,Men gisses vilka bilar,de saknar all form av komfort.
Minns en gammal fin amazon jag ägde en gång på 70 talet(tyvärr så sålde jag denna eminenta madonna) vilket jag bittert ångrar då hon var i ett fantastiskt skick.Hur som helst jag måste säga att volvo stått liksom mercedes stilla i utvecklingen vad det gäller komfort samt körvänlighet.
dessutom är bränsleförbrukningen under all kritik.Varför kan inte volvo göra bränslesnåla stora bilar?Alla andra kan ju?
Men å andra sidan köper man en överreklamerad volvo ny för 100 tusen mer en en annan betydligt bättre bil jaa då kanske man inte bryr sig om bränsleförbrukningen?vad vet jag?
hur som helst ville bara säga att köper man en volvo då vet man väl att de är törstiga eller??

lennart[/quote]
här har du en sida till wiklund en del har problem med soppa förbrukning oavsett vilket märke det gäller även en pissekur som Citroën.
http://www.citroen.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=19964
Användarvisningsbild
av christer
Har just kört Luleå - Stockholm t&r. Medelförbrukning 0,76 l/mil på nedresan med en medelhastighet av 93 km/tim. Allt enligt färddatorn.
Har kört på farthållare mesta tiden. Mycket nöjd! Förbrukning i 100% stadstrafik (Luleå) ligger på 1,25.

:lol:

V70N -01 170 automat.
Användarvisningsbild
av greeeken
christer skrev:Har just kört Luleå - Stockholm t&r. Medelförbrukning 0,76 l/mil på nedresan med en medelhastighet av 93 km/tim. Allt enligt färddatorn.
Har kört på farthållare mesta tiden. Mycket nöjd! Förbrukning i 100% stadstrafik (Luleå) ligger på 1,25.

:lol:

V70N -01 170 automat.
Ja med farthållare på så drar den mindre än om du inte skulle använda den
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja med farthållare på så drar den mindre än om du inte skulle använda den
Stämmer bra det, men farthållaren arbetar inte optimalare än man kan göra själv. Jag har kunnat få bättre förbrukning utan farthållare än med farthållaren aktiverad ett flertal gånger. Men detta beror ju på körsätt osv. Alla kan ju inte få bättre förbrukning än med farthållare aktiverad.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]