Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
perhall skrev:Det var ett MY14-test av A6 vs V70... och helt riktigt går det i fler läskbackar i V70:n för den har mer kvadratiskt bagage. Men rymligare är den inte än Audin totalt sett.
Där håller jag inte med, dels är VDA liter otroligt missvisande eftersom de även mäter utrymmet i reservhjulsbaljan samt upp till insynsskyddet (A6 har hög sidolinje, Volvo låg) och man sällan lastar prylar som är exakt en liter stora. Volvons bagage är mycket rymligare och mer lättanvänt. Bara att öppna och titta. A6 blir inte plan när man fäller sätet, åter igen luras VDA. Du kan inte lite på tidningarnas VDA-baserade betyg. Läskbackar är mer realistiskt om än lite populistiskt. Enklast är att titta på måtten samt i bilarna. Även Golfens VDA siffra är lite väl tilltagen av samma orsaker som Audins.
Volvos baksäte saknar lite knäutrymme men annars är det rymligare i alla ledder än A6 och återigen mer användbart. Man sitter även högre i Volvon. Åker man 4 st kan Audin upplevas rymligare, 5st åker man helst inte i Audin men det går i Volvon.

Och som jag skrev upplevs Audin otroligt bra körmässigt, ända tills den inte vill längre. Då beter den sig inte bra, giftig och svårkontrollerad. Volvon släpper tidigare men är hanterlig ändå. Har inte med AWD att göra utan snarare chassit och bilen balans. Det är få tidningar som testar bilarna på det sättet men det finns exempel (har inget rätt upp och ner nu) samt att jag har egen tråkig erfarenhet av det.

Ja XC/V70 halvljus är inte bra, där är Audi bättre. För helljus är det omvänt men det går att lösa med extraljus. XC/V60 har minst lika bra halvljus som konkurrenterna. Vad ViB grundar sitt säkerhetsbetyg på vet jag inte men har svårt att se några detaljer där Audin är påtagligt bättre. Alla tester av autobroms, antisladd och krocktester visar snarare på motsatsen.

Du gör inte bort dig i någon av dem, men var medveten om vad du väljer.
En anledning till att jag valde just XC70 istället för någon annan XC från Volvo är att XC70 har det bagageutrymmet som mest liknar saliga 945 i dagens utbud. De sluttande luckorna på alla andra Volvomodeller idag gör ju att det inte alls är lika användbart. Fyrkantiga ting som jag tycks försöka flytta påfallande ofta får i mycket fler fall plats i XC70, där släpkärran annars hade fått åka fram, om det varit en XC60.
Många andra tillverkare, så även Audi, gillar också de sluttande bakändarna.
av para
Det kommer en XC70 Sport nu till sommaren som ska ha dynamiskt chassie. Kanske blir den mindre gungig då?
av PFA
Först måste jag säga vilken intressant och bra tråd detta var. Många olika åsikter och synvinklar presenterade på ett trevligt sätt.

Jag fick en rejäl klump i magen när jag läste tråden och insåg hur billigt, nåja allting är ju relativt, Audi säljer sin goa Allroad för med denna underbara 3-litare, och slogs av hur sjutton jag tänkte när jag beställde en XC60 för närmare 450 papp brutto. Varför slog jag inte ens ett getöga på denna maffiga kärra!? För något/några år sedan så var jag helsåld på Audis design, men har på sistone tröttnat lite på den, så därför hade jag bara ögon för XC60 och 520T.

Men så gick pulsen ner när jag såg att rådande bilpolicy hade varit alltför sträng mot Audin vad gäller CO2 (max 150 mot Audins 159) plus kommentarerna kring platsen i baksätet samt att förmånsvärdet kanske hade blivit väl saftigt (har knappt 5700 på XC60'n), låter det som i alla fall.

Svårt val mellan en XC70 och Allroad tycker jag. Båda väldigt fina bilar med sina för- och nackdelar jämförelse med varandra. Det är inget annat än lyxproblem :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvon är ju en bra lastare i bagaget och passar att bröta runt i skogen.

Audin är ju mer en högfartsvagn.

Ligger man i 130-150 km/h med Volvon så känns det ju i hela kroppen att bilen liksom protesterar, Snälla...... slå av på tempot, motorn varvar galet pga den låga utväxlingen och förbrukningen skenar till en annan planet, bla på grund av den låga utväxlingen och kantiga karossen (som ju lastar bra), XC60 har ju ännu lägre utväxling.

Ligger man i 130-150 km/h i Audin så säger den ju gäsp, gäsp... ska vi verkligen behöva såsa fram så här långsamt, släpp loss mig jag är gjord för autobahn-hastigheter och trivs i hög fart, snälla gasa på lite nu....

Men i början av tråden skriver du ju att du behöver AWD ??? Varför inte titta på A6 Quattro eller V70 D5 AWD, då slipper du ju toksurrandet under huven och karosser som har massor av luftmotstånd på motorvägen med skenade förbrukning.
av perhall
Bra beskrivning B20... håller med om XC70 i höga farter.
Det skiljer bara 25000 mellan A6 3,0TDIq204 DSG7 och samma fast Allroad med nuvarande erbjudande. Luftfjädringen kostar 23500 till A6. Och med Allroad följer lite andra mindre grejer med som kanske inte är så viktiga men det är ändå så att jag tycker Allroad är snyggare och den lär ju ett bättre andrahandsvärde!
Per
av s6025t
VolvoB20 skrev: XC60 har ju ännu lägre utväxling.
Men i början av tråden skriver du ju att du behöver AWD ??? Varför inte titta på A6 Quattro eller V70 D5 AWD, då slipper du ju toksurrandet under huven och karosser som har massor av luftmotstånd på motorvägen med skenade förbrukning.
XC60 har inte lägre utväxling XC70 D5 AWD Aut gör 50,8Km/h vid 1000varv medan XC60 D5 AWD Aut gör 52,5Km/h vid 1000varv
V70 D5 AWD 52,4Km/h vid 1000varv
av Lövet
Vad gör en normal V70 D5?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset