perhall skrev:Det var ett MY14-test av A6 vs V70... och helt riktigt går det i fler läskbackar i V70:n för den har mer kvadratiskt bagage. Men rymligare är den inte än Audin totalt sett.
Där håller jag inte med, dels är VDA liter otroligt missvisande eftersom de även mäter utrymmet i reservhjulsbaljan samt upp till insynsskyddet (A6 har hög sidolinje, Volvo låg) och man sällan lastar prylar som är exakt en liter stora. Volvons bagage är mycket rymligare och mer lättanvänt. Bara att öppna och titta. A6 blir inte plan när man fäller sätet, åter igen luras VDA. Du kan inte lite på tidningarnas VDA-baserade betyg. Läskbackar är mer realistiskt om än lite populistiskt. Enklast är att titta på måtten samt i bilarna. Även Golfens VDA siffra är lite väl tilltagen av samma orsaker som Audins.
Volvos baksäte saknar lite knäutrymme men annars är det rymligare i alla ledder än A6 och återigen mer användbart. Man sitter även högre i Volvon. Åker man 4 st kan Audin upplevas rymligare, 5st åker man helst inte i Audin men det går i Volvon.
Och som jag skrev upplevs Audin otroligt bra körmässigt, ända tills den inte vill längre. Då beter den sig inte bra, giftig och svårkontrollerad. Volvon släpper tidigare men är hanterlig ändå. Har inte med AWD att göra utan snarare chassit och bilen balans. Det är få tidningar som testar bilarna på det sättet men det finns exempel (har inget rätt upp och ner nu) samt att jag har egen tråkig erfarenhet av det.
Ja XC/V70 halvljus är inte bra, där är Audi bättre. För helljus är det omvänt men det går att lösa med extraljus. XC/V60 har minst lika bra halvljus som konkurrenterna. Vad ViB grundar sitt säkerhetsbetyg på vet jag inte men har svårt att se några detaljer där Audin är påtagligt bättre. Alla tester av autobroms, antisladd och krocktester visar snarare på motsatsen.
Du gör inte bort dig i någon av dem, men var medveten om vad du väljer.