Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Diskutera Apple Carplay som vuxna människor i den här tråden. Den förra blev ett stort hopkok av personangrepp, här får ni diskutera tekniska bitar och om det är smart/dumt av Volvo men håll andra användare utanför det hela.
av chraist
Får väl börja att få igång det hela. :roll: Jag tror Volvo gör ett riktigt stort misstag att i första hand endast stödja en plattform med valet av kontakt. Tittar vi hur statistiken såg ut för 2013 så hade android störst marknad världen över. Och är det något Volvo behöver så är det att sälja fler bilar utomlands.

Statistik 2013; http://www.swedroid.se/android-stod-for ... aden-2013/

@crumpets; Ni får gärna plocka bort tråden jag skapade om samma ämne här; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=103765
Användarvisningsbild
av svergie2
chraist skrev:Får väl börja att få igång det hela. :roll: Jag tror Volvo gör ett riktigt stort misstag att i första hand endast stödja en plattform med valet av kontakt. Tittar vi hur statistiken såg ut för 2013 så hade android störst marknad världen över. Och är det något Volvo behöver så är det att sälja fler bilar utomlands.

Statistik 2013; http://www.swedroid.se/android-stod-for ... aden-2013/

@crumpets; Ni får gärna plocka bort tråden jag skapade om samma ämne här; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=103765
Håller med helt!
Användarvisningsbild
av SvenB
chraist skrev:Får väl börja att få igång det hela. :roll: Jag tror Volvo gör ett riktigt stort misstag att i första hand endast stödja en plattform med valet av kontakt. Tittar vi hur statistiken såg ut för 2013 så hade android störst marknad världen över. Och är det något Volvo behöver så är det att sälja fler bilar utomlands.
Jag håller med dig. Men är vi säkra på att inte Apple CarPlay är ett komplement? Det framgick ju, i förra tråden, att jag inte är helt ensam om att hoppas på det. Jag har nu insett att Android har en del fördelar mot iPhone, och jag vidhåller att det förekommer att det är tvärtom också. Det finns appar för Iphone som inte finns i Androidvärlden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ytterligare att kraftfullt försöka att snabbt sänka bilarnas livslängd och få dem att rulla till skroten så fort som möjligt.

En telefon är ju stenålder efter 2-3 år, det kommer ny OS, HW, SW, Intefaces, kontakter osv....

Bilen brukar rulla upp till 20-30 år innan den skrotas.

Att koppla ihop dessa enligt biltillverkarnas strategi att inget ska någonsin kunna uppgraderas ett utökas i efterhand, du måste ju alltid köpa ny bil när du vill uppgradera.
av chraist
SvenB skrev:
Jag håller med dig. Men är vi säkra på att inte Apple CarPlay är ett komplement? Det framgick ju, i förra tråden, att jag inte är helt ensam om att hoppas på det. Jag har nu insett att Android har en del fördelar mot iPhone, och jag vidhåller att det förekommer att det är tvärtom också. Det finns appar för Iphone som inte finns i Androidvärlden.
Nu är jag inte helt påläst vad just apple airplay erbjuder utöver det som redan finns idag. Någon länk som berättar mer om det hela?

Men om det bara är ett extra gränssnitt för Apple så förstått jag inte varför erbjuda detta om det idag finns en fungerande lösning. Verkar isf bara som att Volvo vill mjölka ur lite mer pengar för något som eventuellt inte behövs.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men är inte Senus uppbyggt med Android som gränssnitt? Ja, jag är inte så påläst i detta ämne. Men kan det inte vara så att Volvo inför Apple CarPlay som komplement för de som vill använda Apple produkter :?:
av jtingstrom
Att man har implementerat möjligheten att kunna köra Carplay i bilen betyder inte att man måste ha en iPhone för att kunna köra bilen. Carplay ger en möjlighet att kunna använda en iPhone på ett säkrare sätt under körning och kunna ta nytta av en del funktioner som ex navigationen i telefonen. Carplay är oxå speciellt anpassat för bil.

Android har säkert något på G men inget klart som jag har sett
av chraist
SvenB skrev:Men är inte Senus uppbyggt med Android som gränssnitt? Ja, jag är inte så påläst i detta ämne. Men kan det inte vara så att Volvo inför Apple CarPlay som komplement för de som vill använda Apple produkter :?:
Det verkar vara något i den stilen. Men senus fungerar väl redan med alla plattformar idag?

Varför inte bygga vidare på det om det nu inte fungerar halvdant dvs.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Varför slå i en så svindyr olja[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]