Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag har en volvo 940 ltt -95 BSR Steg 2 - 330nm/205hp som på senaste tiden har gått jävligt dåligt.

Det började med att jag körde en motortvätt och fick lite vatten på luft filtret samt tänd delarna.
Efter det så började bilen hacka så fort turbon laddade över 0,4.

Jag bytte topp som bestämt nästa vecka, samt alla tändelar förutom tändspole.

*Fördelarlock med tätningssats och rotor
*Nya tändstift
*Nya tändkablar

*Nyrenoverad 530 topp

Efter topp bytet så ställde vi in ventilspelen. (Först så lät den som en diesel)

När allt va klart så åkte jag ut och provkörde bilen, den gick bra men inte 100.
Jag kunde gasa på utan att den hackar, men att den va seg och gick ojämnt när den va kall hade inte ändrats.

Nu några veckor senare så pressar jag bilen ordentlig och körde på höga varv, den gick bra tills bilen börjar miss tända igen.
Jag kylde ner bilen på tomgång i 5 min sen startade jag bilen och körde lugnt.

Nu kan jag knappt nudda gasen utan att den hackar, misständer. brrrrrrrrrr... låter det hela tiden, men när jag gasar på så slutar det..

Nu står bilen och jag vet inte riktigt vad som är felet, någon som har/haft något liknande problem?

Laddade upp en video på youtube när bilen står på tomgång, vet inte om man hör hur den misständer dock.

Senaste tomgången:

Tack på förhand

/Sebastian
Senast redigerad av 1 Sebbe93, redigerad totalt 0 gånger.
Riktigt jobbigt, när bilen är varm så går den hyffsat men när jag trycker full gas så känns det som om den tvekar lite, inte ryckigt men bilen går lite ojämnt upp i varv.
Har en polare som har en 940 turbo -96 och den går jätte rent upp i varv när jag gasar på.

Lämnar in bilen imorgon så får vi se vad dom säger :)
Du har ju dessutom en ny soppapump så den kan man ju utesluta för nu :)

Frågan är väll egentligen om detta problem uppstår om det blir fuktigt vid luftfiltret (öppet filter) för den har ju blivit så de 2 gånger efter du tvättat den, finns ju ett rosthål i ditt hjulhus vid filtret såg jag att du glömt skriva.
Va hos en bilmekaniker idag och han trodde det berodde på fördelarlocket o tändstiften, Jag bytte alla tändelar för ca 2 veckor sen osv.

Han tyckte jag skulle uppgradera volvo original stiften och köra fördelarlocket (volvo original) eftersom jag har 1 bars laddtryck.
Va nyss ute och testkörde bilen eftersom det va så fint väder ;)
Det går att gasa på med bilen utan problem, när man trycker ner gasen lite så börjar bilen hacka och miss tända.

På tomgång går den väldigt ojämnt och hackar, men när jag drar ut sladden till luftmassmätaren så går den upp i 1,2 k varv och slutar miss tända. då går den väldigt jämnt fast på för höga varv.
Bytte luftmassmätaren mot en annan eftersom jag hade en liggandes men blev inge skillnad...

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]