Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Ännu ett nytt problem har uppdagats. Idag när jag körde en längre sträcka så hörde jag ett dovt tjutande ljud. När jag hörde ljudet kännde jag också ratten vibrera, men väldigt fina vibrationer. Antar att oket kanske kärvar? Annars kanske det kan bero på bromsdamm mellan skivan och belägget?
Skivan på vänster sida ser typ bränd ut, svarta ringar. Det såg även ut som att det var ett spår mitt i skivan där det gått djupare.

Finns det renoveringssatser till oken man kan köpa? Typ ny damask och sånt?

Tacksam för svar!

/Andreas
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Idag när jag körde en längre sträcka så hörde jag ett dovt tjutande ljud. När jag hörde ljudet kännde jag också ratten vibrera,
Du skulle nog bytt bromsklossar i förra veckan låter det som. Nu blir det att byta bromsskivor också. Har du tänkt behålla bilen så satsa på nya ok och bromssköldar också, så behöver du aldrig tänka på bromsar fram mer. Är du inte så noga så byt klossarna. Är oken Ok så funkar det. Biltema har bra priser på dessa grejer.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av andreasw
lennarte skrev:
andreasw skrev:Idag när jag körde en längre sträcka så hörde jag ett dovt tjutande ljud. När jag hörde ljudet kännde jag också ratten vibrera,
Du skulle nog bytt bromsklossar i förra veckan låter det som. Nu blir det att byta bromsskivor också. Har du tänkt behålla bilen så satsa på nya ok och bromssköldar också, så behöver du aldrig tänka på bromsar fram mer. Är du inte så noga så byt klossarna. Är oken Ok så funkar det. Biltema har bra priser på dessa grejer.

Mvh
Lennart
När jag kollar beläggen så tycker jag dom ser tjocka ut fortfarande. Men jag tyckte också det känndes som metall mot metall läte. Om beläggen är dåliga kan det orsaka anliggande bromsar?
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:När jag kollar beläggen så tycker jag dom ser tjocka ut fortfarande
Det kan vara bromsskölden (eller rester av den) som kommit emellan också. Men vad menar du med dom ser tjocka ut?
För att vara på säkra sidan bör där vara minst en cm på varje sida om skivan. Stålstommen själva belägget sitter på är ju 5 - 7mm och och 5mm belägg är nog det minsta man ska ha. Sitter dessutom beläggen snett (som det gärna vill göra) ser man kanske inte den mest slitna delen.
andreasw skrev:Om beläggen är dåliga kan det orsaka anliggande bromsar?
Inte beläggen i sig, men stålskivan dom är limmade på (som i.f.s är en del av belägget) rostar ofta fast och det kan vara fastrostat runt omkring så det "trögar" på mer än ett ställe

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andreasw
lennarte skrev:
andreasw skrev:När jag kollar beläggen så tycker jag dom ser tjocka ut fortfarande
Det kan vara bromsskölden (eller rester av den) som kommit emellan också. Men vad menar du med dom ser tjocka ut?
För att vara på säkra sidan bör där vara minst en cm på varje sida om skivan. Stålstommen själva belägget sitter på är ju 5 - 7mm och och 5mm belägg är nog det minsta man ska ha. Sitter dessutom beläggen snett (som det gärna vill göra) ser man kanske inte den mest slitna delen.

Mvh
Lennart
Du har nog helt rätt! Ska köpa belägg på Biltema och hoppas på det bästa. Finns det nya monteringssatser till både Lucas-Girling och Bendix där måntro?
Vet inte vilket system jag har.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lättast är att ta med ett gammalt belägg. Dom har bilder att jämföra med i "naturlig" storlek om det skulle vara flera modeller att välja på. Lite svårt att köra dit, om man inte får hjälp :roll:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av andreasw
Jag hade två kolvs girling ok. Det var oket som kärvade. Beläggen kanske hade nötts en eller två millimeter. Det var glidpinnarna till andra delen av oket som gick hemskt trögt.

Jag motionerade oket. Nu är ljudet borta och jag bromsar rakt!
Det enda som var drygt var att lossa slangarna in till oket som satt stenhårt vis rören.

Tack för all hjälp!
av TourettesGuy
Är navet ok? Rullar hjulet lätt i upphissat läge och inte glapp/sprapljud? Är fälgen varm efter du kört? Glödgad skiva? Beläggen från Biltema suger...mkt metall i dom tjuter efter ett tag.. Motionera kolven ut och in och vrid på den ett halvt varv, kör lite smärgelduk på den som den går tillbaka ordentligt...pumpa ut lite bromsolja om den i cylindern typ kokat av värmen och skurit sej så ny fräsch olja fyller cylindern...motionera glidpinnarna på oket som sagt.

Aha..det var löst... lol Såg inte, skönt det fixade sej!
Användarvisningsbild
av andreasw
TourettesGuy skrev:Är navet ok? Rullar hjulet lätt i upphissat läge och inte glapp/sprapljud? Är fälgen varm efter du kört? Glödgad skiva? Beläggen från Biltema suger...mkt metall i dom tjuter efter ett tag.. Motionera kolven ut och in och vrid på den ett halvt varv, kör lite smärgelduk på den som den går tillbaka ordentligt...pumpa ut lite bromsolja om den i cylindern typ kokat av värmen och skurit sej så ny fräsch olja fyller cylindern...motionera glidpinnarna på oket som sagt.

Aha..det var löst... lol Såg inte, skönt det fixade sej!
Haha jag gjorde nästan allt du skrev. Jag hade ingen repsats så kolven fick sitta kvar i oket. Men det känndes som den gick ganska lätt när jag motionerat den ett tag.

Det var som sagt glidpinnarna som var problemet. Det hade börjat rosta inuti damasken så det tätade inte så bra ute i ändarna. Så tog bort damaskerna slipade bort all rost och smorde in allt med bromsfett. Det hade tidigare varit smörjt med kopparpasta? Det känndes inte direkt optimalt! :P

Kanske var dum som inte bytte belägg och motionerade andra sidan också. Beläggen på vänstra sidan var såpass bra så jag valde att inte göra det. (kanske hade lite för lite tid också) Men det får tiden utvisa!

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]