Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nibbe
VolvoBengan skrev:Kan säga det va rätt rejäla problem. Både från fabrik och ÅF. :evil:
Du är lite kryptisk när du skriver "Sämre bil får man leta efter"
Har du lust att förklara iaf lite? :)
Vad hade du för strul?
Jag har haft en del saker som jag fått åtgärdat, mest knarr och skrammel i dörrarna, samt en del serviceåtgärder.
Dock så har jag haft väldigt stora problem med radion, den knastrar och sprakar ofta, fortfarande under utredning.

Körkänslan i bilen tycker jag om när det gäller körställning, motor och drivlina osv.
Sikt är inget jag reagerat på det funkar bra för mig och min användning, kameran blir oanvändbar efter ett par mil i lite blött väder, bor man i närheten av grusväg så kan man nog räkna bort användning av kamera helt och hållet.
Svängradien som en gammal oljetanker, jag har 17" monterat på fabrik.

Jag har kört en hel del V60 (en snikutrustad T3) och vågar påstå att iaf det är 2 helt olika bilar.
V60 är rymlig med sköna stolar och lugnare karaktär.
V40 (sänkt D4) är lite tajtare i stolarna och fjädringen är såklart hårdare. Det är förklarliga skäl betydligt mindre lastutrymme och jag tycker V40in är "roligare" att köra.

Det blir nog inte Volvo nästa gång :/
Användarvisningsbild
av mobe
Som bil gillade jag V40:n dock skulle jag valt en lite större motor det är ju dock inte bilens fel :). Men pga en massa småfel som dök upp hela tiden så klarade jag inte att ha den kvar. Eftersom man fick åka fram och tillbaka med bilen utan ett skvatt till ersättning. Efter ett tag slutade jag iofs att tanka lånebilen så det blev som ett litet plåster på såren.

Felen jag haft är bla att efter 400mil fick jag åka bärgare pga att det helt plötsligt inte gick att växla. Var sedan tvungen att åka 80mil och hämta bilen utan en krona i ersättning, förutom lånebilen. Sen har det varit lacksläpp både på fram och bak kofångare, byte av larmsensor, skrammel lite var stans vissa blev fixade andra inte så fick tjata. Vinande ljud i 90-100km/h fick svar att mekanikerna hörde inget ljud. plastdelar och klädsel på förar stol lossnade. Sen lite annat små krafs, detta fick mig att få nog så bilen såldes efter ca 1år.

Bakåtsikten hade jag inga problem med eftersom jag i stort sett bara använder sidospeglarna och mittenspegel för att kolla om det ligger någon bil bakom. Hade varken kamera eller sensorer då jag egentligen stör mig lite på prickarna i kofångaren :). Lastutrymmet var iofs rätt litet men var helt tillräckligt för mig även när jag var på en långresa ner till Österrike.

Köpt 2st nya Volvo och ingen av dom var riktigt bra så då fick det vara nog, aldrig mer Volvo iaf. Köpte nytt för att jag INTE ville ha massa strul men det fick man äta upp. Som jag skrev tidigare gillar utseendet och den var skönt att köra.
av Exquattro
Tack för alla svar, det känns faktiskt som jag ska stanna i V60. Inte för att nästa bil behöver bli lika bra som den jag har nu men för första gången i mitt bilägande har jag haft en bil helt utan något fel alls(hittills) på 7500mil och det gör ju att man får förtroende. Man tycker ju att det inte ska behöva vara det heller men det är inte på något sätt självklart.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Börar bli trött på Volvo att dom verkar ha en hög procentandel fabrikationsbil på premium sound högtalarna inom dom närmsta åren, vad är det för fabrikat? Är det Audyssey? Det är verkligen jobbigt att köra en bil som har högtalare som sprakar och knastrar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Statistiskt sett har nog V40 och V60 liknande felfrekvens, så utifrån våra personliga erfarenheter ska du nog inte anta att den kommer ha sämre kvalite :) Men det är ju alltid billigast att behålla en bil om man har en man vet inte krånglar.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Oj vart ska man börja...

Förarstolen trasig, platta som lossnade i ryggstödet.
Dioderna i växelpinnen levde eget liv.
Vibrationer i framvagnen (ej obalans i däcken)
Knappsatsen i panelen glapp, vissa siffror funka, andra inte.
Oljud i motorn vid ett visst varvtal, fanns inte på demobilen.
City Safety som utan anledning bromsade bilen på plan väg utan hinder.

Orkar inte fortsätta...

Tog ut en V60 istället och finns inte ett fel, går som en dröm sånär som på VOC-skräpet.
av Nibbe
VolvoBengan skrev:Oj vart ska man börja...

Orkar inte fortsätta...

Tog ut en V60 istället och finns inte ett fel, går som en dröm sånär som på VOC-skräpet.
En skvätt värre än lite skrammel och gnek som jag har haft och fått åtgärdat.
Jag förstår dig helt och hållet.
På en ny modell kan man ju faktiskt få räkna med lite barnsjukdomar som lite knarr osv.
Men det du beskriver är inte lite smågrejjer :(
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Just ja, växellådan funka ibland bara. Gasa iväg men inget hände, så POFF kom växeln i.
av Nibbe
VolvoBengan skrev:Just ja, växellådan funka ibland bara. Gasa iväg men inget hände, så POFF kom växeln i.
Kallas Launch control för fanken!

Låter som ett jobbigt måndagsexemplar :(
av Nerazzurri
VolvoBengan skrev:Oj vart ska man börja...

Orkar inte fortsätta...

Haha fyfan vad mycket fel du hade. Min kommer nästa vecka och jag känner mig orolig efter att ha läst det du skrev
AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bi[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]

Pipande styrväxel.

Det piper från styrväxeln hela tiden, […]