Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av b260000
Detta började med att lambda varnade och bilen gick kasst,bröt vid av vid 1500/2200 rpm.
Fick felkod 121 vilket är ingen signal från luftmassemätare.
Beställde en ny och trippelkollade så jag skulle få rätt pryl.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/luf ... -012-.html
Monterade den nya men bilen var trög att starta kall+gick lika dåligt som tidigare och
slutligen idag tändes lambda varningen igen:(
Läste felkoder som visade 232 vilket är lambdareglering fet/mager blandning tomgång.

Vad är det som är fel????
jag har tidigare haft isär kontakter+gjort rent,kontrollerat
sprickor i bälgar,haft ur tändstiften mm.

Bilen har stått många år(4-5år) hos en kompis innan jag blev vid den.
Jag kontrollerade vätskor,fyllde nytt bränsle,nytt batteri,startade upp
den och körde nåra timmar och den gick kalasfint tills
jag skulle damsuga den,det var när jag skulle flytta den som detta började.

Motorn är en B6304F

Jag ger bilen ett par dagar till annars går den till en arbetskollega och
blir a-traktor,synd då den är helt rostfri:/
av Gelis
Kolla även alla elanslutningar ( spraya )framför allt den stora multipluggen som sitter framför bromsservot.

Edit: såg att du redan kollat kontakter.

Hur är det med tempsensorn till motorstyrningen, ger den felaktiga värden så blir blandningen fel. Är ju lätt att mäta resistansen med en multimeter
av b260000
Ok hmmm vart sitter tempgivaren till motorstyrningen??
Borde det inte bli felkod på denn?eller blir det följd-fel pga av tempgivaren kankse?
av rid54
Det är lurigt med tempgivaren. Styrboxen kan ju inte "dubbelkolla" om den får in fel värden. Blir det totalavbrott eller kortis kanske det blir felkod, men inte av "fel värde" (såvitt jag har märkt).
av rid54
Kan ju också vara nåt med bränsletryck. Filtret kan ju ha blivit igensatt, t.ex, så pumpen inte klarar att hålla trycket uppe.
av b260000
Ok.ja har tryckt till ventilen på fuelraiden ett par gånger.är ett bra sprutt där.
men vart sitter lufttempgivaren till bränslesystemet?är det den under insuget tro?
Avgassystemet är tätt ända till bakre djuddämpare där den i stort sett är av,men jag
är tveksam om det vore boven,men en möjlighet finns ju.
Det stora kontaktstycket vid insugsbälgen har ja inte dragit isär i inspekterat.
Ska göra detta omedbart

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]