...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#842395
Ok om kurvljusen är anorlunda konstruerade vilket jag iofs inte tror, vet att det tidigare har funnits bilar där strålkastarna svängt med rattrörelsen och dom gör ju nytta åkte en sväng med en polare i hans Audi där ena dimljuset tändes när han svängde och nyttan av detta upplevde jag som noll eller ingen större skillnad. Jag tror att biltillverkarna tar det billigaste alternativet eftersom det är mindre komplicerat än att låta lyktorna följa rattrörelsen.
Dom enda gångerna som dimljusen kan vara irriterande är vid blöt vägbana eftersom dom reflekteras i asfalten då men det gör ju även de vanliga halvljuset.
#842419
vetten skrev:Ok om kurvljusen är anorlunda konstruerade vilket jag iofs inte tror,
På de bilar jag kört/kikat närmare på är det inte samma lampa, även om den sitter innanför samma glas - den är mycket mer vinklad åt respektive sida. Huruvida den gör nytta eller inte är väl högst personligt.

Och nej, jag vill inte möta någon med halvljus och dimljus samtidigt - om det nu inte är dimma på riktigt.

För övrigt - en känga til cyklisten som inte tyckte att lämna företräde-skylten gällde henne, vägen är smal nog när man sitter i lastbil och får möte med personbil, jag vill inte ha nån vingelpelle störtdykande ut brevid mig i 70 km/h - hoppas du fattade varför jag tutade!!
Användarvisningsbild
av Perc
#842477
På min Octavia är det åtminstone dimljuslampan som lyser. Även på Superb som har samma dimstrålkastare. Eller det där var en sanning med modifikation för just min bil saknar funktionen, men det är en "gömd" funktion som går att hacka igång med diagnostikkabel och VCDS.

Då jag tänder dimljusen manuellt så upplever jag att ljusbilden är betydligt bredare än på t.ex dom Volvo jag haft. Kanske just för att dom ska fungera även som kurvljus?

Jag har för övrigt kurvljusfunktion i halvljuset också och det är ju inte riktigt samma sak som att ha en skild kurvljuslampa. Adaptiva halvljus gör att ljuskäglan följer vägen, medan kurvljus i dimljusen lyser upp i korsningar. Båda fyller sina funktioner även om det senare mest är prylnörderi. :)

En Octavia jag provkörde när jag hade bilfeber senast hade "kurvljus i dimljusen" och dom tändes även när man la i backen. Det upplevdes faktiskt som ganska trevligt även om det kanske inte är livsviktigt. Vet inte om det var en standardfunktion eller om tidigare ägare trixat själv.
av Mwi
#842490
mxjolle skrev: Har även sett en markant ökning av antalet fordon som är enögda, inget som jag heller direkt stör mig på mer än att folk blir latare med åren och tar allt mer tid på sig att åtgärda det.
Det finns en förklaring på det, många nya bilar går det inte att byta lamporna på själv. För några år sedan lånade jag en Mercedes À-klass, upptäckte att ena halvljuslampan var trasig och tänkte vara snäll att byta den som tack för lånet. Konstaterade att enklaste sätt att byta var följande på den modellen, hissa upp bilen, bort med höger framhjul och demontera inneskärmen och då kommer man åt lampan. Jag var inte så snäll att jag bytte glödlampa :oops: , alla inte lika smidiga som Volvo att byta på.
#842495
Nä det är ju sant. Missade nämna det. Hade själv en s60awd -03 med xenon och den var inte lätt den heller. Nu är man rätt bortskämd med att kunna plocka bort hela lyktan :D
#842512
Mwi skrev:...alla inte lika smidiga som Volvo att byta på.
Har du försökt byta halvljus på en XC70 -06:a någon gång? :mrgreen:
#842521
Irriterad blir jag på alla som inte inser att de bländar som en idiot med halvljus + dimljus tända samtidigt. Har sett en kraftig ökning av idioter som kör med denna kombination, speciellt i Jönköpingsområdet. Tror många vill vara DRL-wannabee´s som inte inser att de egentligen är en fara för andra. De får gärna ha dimljusen tända men då tillsammans med p-ljus eller vid kraftig dimma.
Jag kör på samma vägar som du och kan inte påstå att jag blir speciellt bländad av dimljusen. Visst, en och annan idiot som xenonkonverterat sina dimljus finns det ju, och de vill ju till varje pris visa att de har xenondimljus för alla. Dessa jävla idioter som bländar med sina fulxenon däremot... de skulle straffas med evig analklåda och för korta armar. Och så klart, en välplacerad hammare i varje fulxenonljus.
Är de dessutom rätt inställda så pekar dimljusen mestadels rätt ner i backen och vad är poängen med att envisas att ha dom igång?
Bland bilintresserade anses det av någon anledning vara snyggt och häftigt att köra med dimljus. Att det är olagligt är nog en del av lockelsen gissar jag.
Och jag bländar tillbaka friskt om jag möter en dimljusterrorist. Först en liten blinkning med mina dimljus, om det nu är så att det är ett misstag. Stängs dom inte av åker helljuset på så att jag får bra sikt trots bländningen..
Tyvärr brukar ju det bara resultera i att man själv får ett helljus rakt i lollat. Den reaktionen betyder att dimljusmarodören
A: är för lågintelligent att förstå budskapet. Bländar du mig så bländar jag dig. Helst lite mer. Eller...
B: ...anser sig vara en bad ass modda fukkha tuffing med attityden att han står över allt och alla och inte behöver underordna sig lagar och förordningar.
#842523
Jag hade Skoda med kursljus för några år sedan. Riktigt bra och ännu bättre var att dom tändes när man la i backen.

Ännu bättre var det på passaten (3c 2009) där en extra lampa i huvudstrålkastaren stod för ljuset. Resten av ljuset på 3c är ett skämt.
Men V70 jämfört med passat när man manövererar bilen i mörker på parkeringar och dyl. så piskar passat (3c 2009) volvon.

[youtube]KRhq9fD2mGQ[/youtube]

[youtube]ITMnNwzfWQc[/youtube]
Användarvisningsbild
av joel80
#842530
llesrof skrev:
Och jag bländar tillbaka friskt om jag möter en dimljusterrorist. Först en liten blinkning med mina dimljus, om det nu är så att det är ett misstag. Stängs dom inte av åker helljuset på så att jag får bra sikt trots bländningen..
Tyvärr brukar ju det bara resultera i att man själv får ett helljus rakt i lollat. Den reaktionen betyder att dimljusmarodören
A: är för lågintelligent att förstå budskapet. Bländar du mig så bländar jag dig. Helst lite mer. Eller...
B: ...anser sig vara en bad ass modda fukkha tuffing med attityden att han står över allt och alla och inte behöver underordna sig lagar och förordningar.
Man får se till att blända på så pass sent att man lagom hinner bränna av näthinnan på mötande men att den i sin tur inte hinner skicka signaler från hjärnan ner till handen för att slå på sina helljus för att blända tillbaka. ;)
Oftast blir det faktiskt bara någon snabb blinkning med helljuset då det rätt ofta finns andra på vägen att ta hänsyn till.
#842602
llesrof skrev:
mxjolle skrev:Är de dessutom rätt inställda så pekar dimljusen mestadels rätt ner i backen och vad är poängen med att envisas att ha dom igång?
Bland bilintresserade anses det av någon anledning vara snyggt och häftigt att köra med dimljus. Att det är olagligt är nog en del av lockelsen gissar jag.
I mitt ursprungliga inlägg som nu har eskalerat i en mindre debatt skrev jag om just det, att många säkert vill vara DRL-wannabe´s.Det som verkar vara svårfattat är att en dimljuslampa krämar ut mer lumen än vad en eftermonterad LED-lampa gör i dimljusen.

Det komiska i det hela som jag förundras över varje dag det är hur vi alla är olika och har olika åsikter. Inget illa om det, för det är bara att acceptera men av denna anledning är det bra att ha regler att gå efter för att slippa utgöra en fara för andra, jag menar.. hur många är det egentligen som förespråkar att ha dimljusen tända tillsammans med halvljus? Oftast är det just den delen som också använder halvljus+dimljus kombinationen. (poängtera att jag sa oftast, inte alltid eftersom det är inget jag kan bevisa). Ser man då till antalet fordon som man möter som inte använder kombinationen utan istället oftast bländas eller blir irriterad i ögonen av för många starka ljuspunkter så är detta en bra mycket större andel.

Min åsikt är att främre dimljus är en riktig "pain in the ass", av vilken anledning?, jo eftersom den missbrukas så pass illa och enligt mitt tycke finns väldigt få positiva fördelar vs. negativa aspekter och problem.

Jag rundar av med att säga att det finns en anledning till att regeln om att halvljus+dimljus är en olaglig kombination, sen är det upp till var och en hur ni ser på saken. Jag vet iallafall var jag står och lämnar nu denna debatt :-)-)
  • 1
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 553

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.