Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Fjädringen, motorn och fyrhjulsdriftssystemet.
av Exquattro
Jag kan tänka mej att om jag kör mycket på dåliga svenska tjälskottsvägar så är Volvon att föredra, motorväg/autobahn precis tvärtom. Det är mammas gata för Audin. Ljuset, åtminstone helljuset är sämre på alla andra bilar än Volvo, men man ser ju många som pryder allroadfronten med extraljus, så det går ju att fixa. Det som mer talar emot är kanske servicekostnaderna som säkert är en del dyrare på Audi. På min Auditid fick jag lära mej att Auditeknikerna debiterar mer än VWteknikerna per timme men så var servicen verkligen prima också(kristianstad). Men bortsett från det så är Allroaden en mäktig maskin som åtminstone jag hade valt om jag hade kunnat. Jag tillhör den skara som inte är så impad av femmans brölande och sliromaten. Ser fram emot D4 VEA istället eftersom jag tvingas hålla mej lite mer på jorden i bilvalet.
Användarvisningsbild
av poseidon
joelf skrev:Priserna verkar trevliga vid jämförelse,

Vid firmabil så har en XC70 D5 Summun business pro aut förmånsvärde på 5500kr medan Allroaden sport edition ligger på 6500kr
Fast sen tillkommer ju ca 60000kr i tillbehör för att få en vettig bil, dragkrok, Lastpaket, Klimatpaket osv.

Förmånsvärdet är snarare 6300 på Volvon. Men å andra sidan stiger väl Audins oxå om du skall till en vettig bil.

Jag hade tagit Audin iaf. om jag fick välja.
av perhall
Gällande priset finns nog mer spelrum i Volvons pris än i Audins, men båda är ju nettoprissatta, som det heter, med stora rabatter, dvs. annonserade kampanjer på audi.se resp. volvotorget.se

Lyset: det stämmer inte att Volvo har ett bättre helljus än de flesta andra bilar. Däremot är ju hela VAG-gruppens helljus skräp utom Skoda och Porsche. Volvo brukar få genomsnittligt ljusbetyg, Audi bra halvljus, dåligt helljus. Det är för att Audi, BMW, VW, Citroën m fl tagit bort extra halogenhelljus. ViB gör bra ljustester... Utomlands brukar de tycka att dessa bilar har bra ljus med xenon, men de kör väl knappt med helljus.

Dragkroken är faktiskt billigare på Audin eftersom man får 10900 "Trailerpaket" får krok med ESP, förvaringspaket, skidsäck och vändbar bagagematta med gummi på ena sidan och tyg på andra.

Audin är klart bättre utrustad i erbjudandet. Men sen är ju extragrejer oftast dyrare. Men var och en får ju se vad man vill ha. Till Volvon kostar t ex 19 tum 21 000, det ingår i Audin. Men jag hade aldrig köpt 19 tum till Volvon. Värmaren ingår i Volvon. Ska inte köpa det till Audin (16000). etc. Till Volvon kostar 4C 16000 men det går ändå inte upp mot Audis luftfjädring.

Att Volvon skulle vara bättre på dålig väg är jag inte säker på, den har visserligen bättre markfrigång men sämre fyrhjulsdrift. Har läst flera tester och där vinner Audin genomgående över Haldex 4 (därmed troligen även över Haldex 5).

Det som övertygar med Audin är drivlinan som är sexcyl och har en bättre automat, skönare gång, tystare och minst lika mycket kraft (0-100 på 7,0 i tester). Samt chassit, bra AWD och att jag tycker bilen är snygg.

Någon kommenterade mittplatsen i baksätet i Audin. Spontant tycker jag att man sitter rymligare på ytterplatserna men med sämre utsikt i Audin. V70/XC70 har dåligt benutrymme och bredd för sin storlek, i mitten sitter man inte bra där heller. Men kanske bättre än i Audin, har inte jämfört.

Per
av mattish
Ang. ljuset (taget från ViB):
Ljustest: Volvo V70 (2011)
Publicerad 2011-09-20 07:54
Ljus
Betyg halvljus: 3 av 5
Betyg helljus: 4 av 5

Ljustest: Skoda Superb Combi (2011)
Publicerad 2011-09-23 08:16
Ljus
Betyg halvljus: 4 av 5
Betyg helljus: 5 av 5
Skoda har xenon i testet, misstänker att V70in också har det men det stod inte någonstans.
Mtp på hur bra jag tycker volvos ljus är så måste skodans vara grymt..
Audi brukar ha som nämnt tidigare bra halvljus, men sämre helljus. Det är en bättre kombination än pannkaka alltihop eftersom man kan komplettera med extraljus. Helljuset behövs väl inte så ofta på autoban?
Användarvisningsbild
av MartinS
Perra83 skrev:Volvos helljus står ofta för lågt och det påverkar testresultatet. När man möter någon med stickande halvljus så är det oftast en Tysk eller en kusin till en.
Jag tycker det har ändrats. XC60 halvlljusen står allt som oftast för högt, riktigt irriterande. S/V60 står också ofta för högt tycker jag.
av perhall
Bra halvljus är ju viktigare än bra helljus av två skäl (för alla utom dem som bor ute i skogen/i Norrland och sällan möter trafik):
1. Lättare komplettera helljus än halvljus (vilket ju är närmast omöjligt)
2. Man kör mycket mer med halvljus

Jag använder nästan aldrig helljus själv men tycker ändå det är störigt att VAG-gruppen (även på Phaeton och Bentley!), Citroën, BMW m fl rationaliserat bort den extra helljuslampan.

Brukar läsa ljustesterna och jag är inte riktigt säker, och det låter kanske konstigt, men har för mig att ljustestaren skriver att det inte går att ställa helljuset rätt för då blir halvljuset för lågt, alltså är intensiteten ok i AUdis/VW:s helljus men ljuset hamnar för högt. Eller för lågt på halvljus. Låter ju inte som en så smart konstruktion...
PH
Jag kör mycket på helljus, tycker jag, men bor inte i Norrland för det. Snarare tvärtom. Men det kan vara rätt glest mellan bilarna här också, ibland. Däremot tätt mellan älgar och rådjur.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]