Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fredrikbrodin skrev:Har felkod 3-1-1 hastighetsmätarsignal saknas,
Går inte styrdatorn in i "köra hem" läge då ? Den kan ju inte veta hur fort du kör. Det lär vara svårt att "räkna ut" rätt mängd bränsle, när den tror att du står stilla och gasar.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Fredrikbrodin skrev:Har felkod 3-1-1 hastighetsmätarsignal saknas,
Går inte styrdatorn in i "köra hem" läge då ? Den kan ju inte veta hur fort du kör. Det lär vara svårt att "räkna ut" rätt mängd bränsle, när den tror att du står stilla och gasar.

Mvh
Lennart
Nej, den går inte i nödläge för det. Lambdalampan tänds inte heller. Hastighetssignalen används bland annat för att bilen ska kunna motorbromsa på ett mjukt vis, men den behövs egentligen inte för att motorn ska gå som den ska.
NilsO skrev: Hastighetssignalen används bland annat för att bilen ska kunna motorbromsa på ett mjukt vis
Då kanske problemet har lite med det att göra ändå,han skriver ju så här,
Fredrikbrodin skrev:och ibland när man motorbromsar känns det nästan som att det hugger och känns som om man nästan bromsar lite grann.
Det borde då vara ett "sammarbete" mellan gasspjällskontakten och hastighetsmätaren som inte funkar här.
Det här med att det "ryker vitt", är det mätt kompressionen på den. Det kan vara toppackning. Tar den vatten utan synlig läcka ?

Mvh
Lennart
NilsO skrev:Standardsvar, men har du kollat de två jordpunkterna på insuget? De hör alltså till bränslesystemet. Är de dåliga får man bl a konstig tomgång.

Det är svårt att *se* om de är dåliga (det brukar bli dålig kontakt mellan ledning och kabelsko, snarare än mellan kabelsko och gods). Antingen byter man ut ringkabelskorna mot nya eller så mäter man, givet att man vet hur man ska göra det.

Röken tyder ju på andra problem, men inget som borde ge dålig tomgång kanske.
Tack för svar, Har kollat just fästpunkterna och gjort dom rena, men tänkte aldrig på att kolla just hur ledningen var ihop med kabelskon, får kolla det också.
lennarte skrev:
NilsO skrev: Hastighetssignalen används bland annat för att bilen ska kunna motorbromsa på ett mjukt vis
Då kanske problemet har lite med det att göra ändå,han skriver ju så här,
Fredrikbrodin skrev:och ibland när man motorbromsar känns det nästan som att det hugger och känns som om man nästan bromsar lite grann.
Det borde då vara ett "sammarbete" mellan gasspjällskontakten och hastighetsmätaren som inte funkar här.
Det här med att det "ryker vitt", är det mätt kompressionen på den. Det kan vara toppackning. Tar den vatten utan synlig läcka ?

Mvh
Lennart
Tack för svar. Måste försöka fixa hastighetsmätarsignalen då så kanske motorbromsproblemet kan försvinna, ska prova ifall gasspjällskontakten fungerar ev byta mot en annan och prova om det blir skillnad.

Har inte mätt kompression men ska införskaffa mig en mätare så jag kan kolla, fungerar det med biltemas eller måste man slå på med nått värre? Tar inget vatten vad jag sett, ingen olja i vatten eller tvärtom.
Ifall det skulle vara nästan stopp i någon ljuddämpare kan det göra att det blir mycket vatten i den och göra att det vitryker?
har samma problem b234f 740 88b
Vitryker tar ingen vatten
motorbromsar jag så känner jag vid precis 1450-1500 rpm att motorn "dör" att den slutar ge soppa och bara rullar med frikopplar lägger i 2an och då är han nere på 200-400 rpm och sen så går han,
jag hör när spjällkontakten klickar men spelar det någon roll hur högt "klick" ljudet ska vara? klickar lagom högt så man ska höra det utan att anstränga sig. sliten?

mina misstankar är spridare, soppa filter, LMM, tomgångsmotor.
Smurfen740 skrev:har samma problem b234f 740 88b
Vitryker tar ingen vatten
motorbromsar jag så känner jag vid precis 1450-1500 rpm att motorn "dör" att den slutar ge soppa och bara rullar med frikopplar lägger i 2an och då är han nere på 200-400 rpm och sen så går han,
jag hör när spjällkontakten klickar men spelar det någon roll hur högt "klick" ljudet ska vara? klickar lagom högt så man ska höra det utan att anstränga sig. sliten?

mina misstankar är spridare, soppa filter, LMM, tomgångsmotor.
Undrar samma sak jag också om spjällkontakten, måste försöka fixa felet nu börjar inte bli nå roligt längre :roll:
Rycker jag ur spjällkontakten när motorn ligger på tomgång 800 rpm så dör motorn
rycker jag ur tomgångsslangen och håller för hålet så dör den. håller jag för slangen lite så går den upp i varv.
låter ju inte som att det är tomgångsmotorn då?
Smurfen740 skrev:Rycker jag ur spjällkontakten när motorn ligger på tomgång 800 rpm så dör motorn
rycker jag ur tomgångsslangen och håller för hålet så dör den. håller jag för slangen lite så går den upp i varv.
låter ju inte som att det är tomgångsmotorn då?
Hmm, rycker jag ur min spjällkontakt går varven upp till typ 1000 sen ner lite sen tillback till tusen och fortsätter så och är ojämn
bytte spridare. från en F motor gula, siffrorna stämde inte exakt men spridarna funkade och märkte ingen större skillnad men bättre blev det iaf. slangen från/till btr och insug om jag rycker ur den går den bättre på tomgång och täpper jag till den så går den oroligt. så kan det vara btren som spökar? (kört soppatorsk många gånger)
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]