Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fredrikbrodin skrev: Okej tack, har 2 reservdelsbilar (rätt skrotiga) hemma så har 2 att prova med så ska göra det imorgon, är det svårt att byta så allt blir rätt ?
2 st M6 och så är anslutningen mot railsen "pressad" i (o-ringen). En större skruvmejsel lite försiktigt när du ska ha bort den och en lite större polygrip när du ska ha dit den. Lite "glidmedel" (något fett av något slag) så du inte skadar o-ringen. Har dom bilarna stått stilla länge så bensinen "dunstat bort" för länge sedan kan membranet bli "styvt och konstigt" och kanske inte funkar 100%.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Fredrikbrodin skrev: Okej tack, har 2 reservdelsbilar (rätt skrotiga) hemma så har 2 att prova med så ska göra det imorgon, är det svårt att byta så allt blir rätt ?
2 st M6 och så är anslutningen mot railsen "pressad" i (o-ringen). En större skruvmejsel lite försiktigt när du ska ha bort den och en lite större polygrip när du ska ha dit den. Lite "glidmedel" (något fett av något slag) så du inte skadar o-ringen. Har dom bilarna stått stilla länge så bensinen "dunstat bort" för länge sedan kan membranet bli "styvt och konstigt" och kanske inte funkar 100%.

Mvh
Lennart
Den ena har stått kortare än den andre så får prova den eller bara prova båda för att. Men ska iallafall testa!
Provade att justera in gasspjället och spjällägesgivaren sen åkte jag en sväng men ingen skillnad så när jag kom hem och stannade låg tomgången på 1400 varv så startade om bilen då gick den ner på 750 och gick lite ojämt som förut så provade att byta tomgångsmotor och ut igen och åkte kom hem så var tomgången på 1400 och efter omstart runt 750. Så sprutade slut på en burk startgas runt allt som har med insuget att göra igen för att kolla tjuvluft men kan ej hitta nått. Inget annat nån kan hitta på vad som kan vara fel?

Sen tog jag bort slangen som går till vevhusventilationen och att det var fullt med vitt kladd i slangen och där den sitter i ventilationsburken Har inge vatten i oljan eller tvärtom bara just vid vevhusventen. så en till fråga är då om topppackningen kan vara trasig ? eller om jag kör för korta bitar?
Fredrikbrodin skrev:Provade att justera in gasspjället och spjällägesgivaren sen åkte jag en sväng men ingen skillnad så när jag kom hem och stannade låg tomgången på 1400 varv så startade om bilen då gick den ner på 750 och gick lite ojämt som förut så provade att byta tomgångsmotor och ut igen och åkte kom hem så var tomgången på 1400 och efter omstart runt 750. Så sprutade slut på en burk startgas runt allt som har med insuget att göra igen för att kolla tjuvluft men kan ej hitta nått. Inget annat nån kan hitta på vad som kan vara fel?

Man kan också trycka ihop slangen som går mellan tomgångsmotorn och 'luftbälgen' utan att det händer något med motorn så nått fel måste det vara?

Sen tog jag bort slangen som går till vevhusventilationen och att det var fullt med vitt kladd i slangen och där den sitter i ventilationsburken Har inge vatten i oljan eller tvärtom bara just vid vevhusventen. så en till fråga är då om topppackningen kan vara trasig ? eller om jag kör för korta bitar?
Fredrikbrodin skrev:Sen tog jag bort slangen som går till vevhusventilationen och att det var fullt med vitt kladd i slangen och där den sitter i ventilationsburken Har inge vatten i oljan eller tvärtom bara just vid vevhusventen. så en till fråga är då om topppackningen kan vara trasig ? eller om jag kör för korta bitar?
Det "gegget" är helt normalt om det är vinter och man kör för korta sträckor och har slarvat med oljebytena. Kanske termostaten är "halvtaskig" så motorn inte blir riktigt varm. Plocka bort alla slangar och tvätta noggrant. Där sitter (ibland) ett filter i en av slangarna. Är den av metall så släng den, är den av plast, går det att göra rent den. Gör även rent själva oljefällan, samt ventilkåpan. Den är säkert helt full av samma "gegg". Kolla på insidan av oljepåfyllningslocket, är det är det "gegg"där är det "gegg" på insidan kåpan. Oljefällan går inte att få bort på 16V motorn utan att lyfta bort insugningsröret. Det är inte samma oljefälla som på 8V motorn. Då får du anledning att byta packningen där och utesluta det felet också.
Toppackningen har (oftast) inte med detta att göra. Huvudanledningen är körning med kall motor och slarv (för långt intervall) med oljebytena.

Mvh
Lennart
roh66 skrev:Hej Fredrikbrodin!
Så här kan du inte ha det! Ska vi ta det från början igen? Hur går motorn i dag på tomgång, acceleration och vanlig landsväg?

Mvh.R.
Tjena! Tomgången ligger runt 1050 varv när den är kall men går lite upp och ner, och varm går den mellan 700och 1000varv. Om jag kör och frikopplar går (oftast) tomgången ner till 300varv sen upp till mellan 700-1000 varv. Om jag gasar på när jag kör så går det knappt att accelerera över 3000 varv det känns lixom att den ger upp, nu på vintern om man kanske ska sladda lite grann så kan det gå att komma över 3000 men man känner hur slött det går.
Ska jag köra på vanlig landsväg så om jag är lätt på gaspedalen och knappt trycker så rycker bilen som tusan men gasar jag ganska mycket rycker det mindre, och ibland när man motorbromsar känns det nästan som att det hugger och känns som om man nästan bromsar lite grann.

Det ryker även från avgasröret även när bilen är varm typ svag vitaktig färg på röken och mera ju mer jag gasar.

Har bytt rotor, fördelarlock, tändstift, tomgångsmotor jag vet fungerar, gjort rent och försökt ställa in spjällhuset rätt och även kollat tjuvluft utan att hitta nått. Har felkod 3-1-1 hastighetsmätarsignal saknas, har provat byta mätarhus men fungerade ej och kan ej se några fel på bakaxelgivaren.

Man tappar lixom lusten att leta fel också när man inte kan hitta något :) Tacksam för hjälp :)
Standardsvar, men har du kollat de två jordpunkterna på insuget? De hör alltså till bränslesystemet. Är de dåliga får man bl a konstig tomgång.

Det är svårt att *se* om de är dåliga (det brukar bli dålig kontakt mellan ledning och kabelsko, snarare än mellan kabelsko och gods). Antingen byter man ut ringkabelskorna mot nya eller så mäter man, givet att man vet hur man ska göra det.

Röken tyder ju på andra problem, men inget som borde ge dålig tomgång kanske.
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]