Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeK
Har ett missljud som påminner om en dovt lagerljud från vänster fram. Låter vid låg fart puls vis i takt med att hjulen rullar som om bromskivan var skev. Vid högre fart låter det konstant. Ingen skillnad på ljudet vid vänster eller högersvängar. Dvs tror allstå inte på hjullagret. Inge drivknutsknarr heller. Hissade upp bilen och handrullade hjulet utan något missljud från bromsarna. Om man vicka lite på hjulet ut och in så glappar det oroväckande mycket vid den inre drivknuten. Kan ej se om knuten glappar eller om axeln in i växellådan glappar. Vad tror ni. Kan den inre drivknuten vara slut?
Länkarm och styrled är bytta för 100mil sedan...
Användarvisningsbild
av Nexus
ytterst ovanligt inre knuten blir dålig om inte damasken är trasig. Ända sätter kolla är ju riva bort hela drivaxeln. Inte svårigheter
av *pettson*
Lucif3r skrev:Um, man ska inte kunna "vicka hjulet ut och in" så mycket att det ska synas på drivaxeln :shock: ? Det sätter hjullagret stop för (förutsatt att övriga bussningar är hela och friska).
Nah.. Petitesser.. :-)-)
Som du säger så ska det inte gå att vicka hjulet alls..
av roosigustafs
Jag hade exakt samma symptom, det var dock lite lagerljud när man snurrade på vänsterhjulet utan växel i, ett ljud som inte fanns på höger sida. Köpte nytt lager på Volvo som var billigare än mekonomen och nu låter det ej mer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag är lite fundersam över hur OP inte märkt av detta tidigare dock... Ett lager ska börja låta långt, långt innan det blir en synligt glapp.
När glappet är så stort att man t om kan se det genom att dra i hjulet... mja, inte skulle jag åka en meter till iaf.
av MickeK
Tror nog på hjullagret i allafall. Påbörjade byte och demonterade allt i dag. Behöver dock nya bultar till lagret för infästning i spindeln och får vänta till måndag innan montering. Det gamla lagret gick i sär vid demonteringen. Det man kunde se på de två kullagerbanorna är att det ena hade blanka kulor och de andra var missfärgade i en gråbrun ton. Tyder kanske på att de gått varma och att lagret gjort sitt.
av MickeK
Nytt hjullager på plats. Och bilen rullar fint igen :D . En sak som irriterar mig lite att nya bultar till hjullagret inte följer med varken i biltemas (549kr) eller mekonomens sats (1600kr). Volvo org har en komplett sats (1950kr) men inget som fanns hemma på hyllan då jag skulle köpa. Blev biltemas billiga och fyra nya bultar (ej orginal) med insex skalle istället för orginal med torx skalle.
Användarvisningsbild
av taxi
Apropå glapp: mitt lät illa i några dagar och dryga 20 mil innan jag bytte, och det lagret glappade rejält. Kanske undantaget som bekräftar regeln? Mitt första glappande hjullager i alla fall.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw