Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej, ta en sak i taget. Komptestades bara en cylinder? Brukligt är att testa alla så man får något att jämföra med.
Och att byta motor är oftast inte lönt om du inte hittar en likadan, om det ens går? Andra kan säkert berätta mer om om-reggning..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beaver skrev:det måste ju bli jobbigt att regga från bi fuel till typ r motor eller t5? vad behövs bytas i sådana fall? är det bara bromsar eller är det mer?
Att regga annat bränsle är inte så jobbigt. Regga med annan motor därimot - omöjligt såvida du inte bygger om bilen så mycket att den kan gå som ombyggt fordon.
Men då talar vi rätt mycket modifikationer som måste göras, samt cirkus 10papp i bara besikningar.
av Beaver
Lucif3r skrev:
Beaver skrev:det måste ju bli jobbigt att regga från bi fuel till typ r motor eller t5? vad behövs bytas i sådana fall? är det bara bromsar eller är det mer?
Att regga annat bränsle är inte så jobbigt. Regga med annan motor därimot - omöjligt såvida du inte bygger om bilen så mycket att den kan gå som ombyggt fordon.
Men då talar vi rätt mycket modifikationer som måste göras, samt cirkus 10papp i bara besikningar.
då hoppar jag den idéen och fixar så den går på alla burkar istället, någon som vet vad jag ska kolla för saker? (den har inget komp, så undrar om nån kan visa mig lite knep till att utesluta exempelvis kolvringarna.)
av rid54
Testa kompet, notera tryckvärdet. Häll i ett par matskedar olja, som då lägger sig på kolven ut mot cylinderväggarna och testa igen. Får du bättre komp tyder detta på att kolvringarna är en del av problemet. Ventilproblem är nog vanligare (gissning...) när det är på bara en cylinder.
av Beaver
rid54 skrev:Testa kompet, notera tryckvärdet. Häll i ett par matskedar olja, som då lägger sig på kolven ut mot cylinderväggarna och testa igen. Får du bättre komp tyder detta på att kolvringarna är en del av problemet. Ventilproblem är nog vanligare (gissning...) när det är på bara en cylinder
Blir att byta bil, men nu har jag dock ett litet problem innan den ska bytas. Jag ska koppla in 2 gas 10or på den, men dom spelar inte för fem öre (ska byta över allt till nya V70, men vill provspela) jag har lånivåadapter, allt är kopplat som det ska, men får ändå inte något basljud. Har premiumljudet (sc805)
av Beaver
Lucif3r skrev:Vad har du för slutsteg som driver dom då?
hittade felet, min kompis hade bränt lindningarna i elementen. har dock ännu en fråga, kan hända att jag behåller den ändå. och då vill jag ersätta den främre ljuddämparen, finns det någon ersättarrör som man bara kan montera eller får man bygga eget? (vill inte ha ett simons system.)

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]