Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Flera här har trimmat sina DRIVe/D2 (inte riktigt samma konfiguration så kanske inte direkt överförbart) och haft problem. Mest med BSR har jag för mig (det är flera år sen så kanske det har blivit bättre).

Varför man inte ska trimma en D2? För att den ändå inte blir lika stark som en D3 och det är bättre att köpa en D3 från början om effekten inte räcker i D2.

För min del är D2 hopplöst slö. T4 är också slö men åtminstone uthärdlig. Jag hade en D2 hyrbil V70 och körde Sthlm-Gbg med några stopp på vägen. Den drog 1,02 uppmätt. Jag körde visserligen jättesnabbt, men ändå. (mina erfarenheter baserar sig på flera D2-turer...)

Kör man lugnt med en D2 är den uppenbarligen snål, som exemplet med 0,37 visar. Men man ska också tänka på att de som kör D2 ofta kör långsamt - det ser man ju t o m i daglig trafik - så utfallet av snålförsöken kanske inte är direkt överförbart på större motorer. Man kan ju se kommentarer här på forumet som "körde min D2 exakt efter hastighetsbergränsningen" eller "körde min D5/T6 lugnt, dvs. hastighetsbegränsningen +20--30 moms"...
Per
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev: Men man ska också tänka på att de som kör D2 ofta kör långsamt - det ser man ju t o m i daglig trafik - så utfallet av snålförsöken kanske inte är direkt överförbart på större motorer. Man kan ju se kommentarer här på forumet som "körde min D2 exakt efter hastighetsbergränsningen" eller "körde min D5/T6 lugnt, dvs. hastighetsbegränsningen +20--30 moms"...
Skall man inte köra efter hastighetsbestämmelserna då :?:
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev: Kör man lugnt med en D2 är den uppenbarligen snål, som exemplet med 0,37 visar. Men man ska också tänka på att de som kör D2 ofta kör långsamt - det ser man ju t o m i daglig trafik - så utfallet av snålförsöken kanske inte är direkt överförbart på större motorer. Man kan ju se kommentarer här på forumet som "körde min D2 exakt efter hastighetsbergränsningen" eller "körde min D5/T6 lugnt, dvs. hastighetsbegränsningen +20--30 moms"...
HELT rätt. Det går INTE att jämföra förbrukning mellan olika förare och dess körmönster, det går knappt att jämföra mellan olika bilar med samma förare och körmönster, en del bilar/motorer får dig att köra på ett annat sätt.

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
Och ändå är det de som är SÅ besvikna på förbrukningen på sin bil. De tänker inte på att "felet" troligen ligger i det egna körsättet/körmönstret.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är inte hundra på att jag håller med, dagens förbrukningssiffror i reklamen är utopier. Det jag pratade om var jämförelser mellan olika individers förbrukningar, inte jämförelser med labresultat.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo det är riktigt. Men det finns ju de som åtminstone kommer i närheten av "labbresultaten". 0,47 ligger jag på. Och då går värmaren nästan 50% av tiden vid "vardagskörningarna".
av mattish
Sven: I v50in är det nog betydligt lättare att närma sig under halvliters gränsen.

Min V70 är bra mkt större och tyngre. Dock har tendenserna enligt staplarna visat att det på senare tid blivit MYCKET lättare att hamna under 0,5 sträcket och även runt 0,4 sträcket (dvs. l/mil).
Dock stämmer det inte överens mot verkligheten när man tankar utan senaste tanken var 0,54 på färddatorn och 0,62 i verkligheten. 0,08 l/mil skillnad, vilket innehåller värmarkörning osv. Felvisningen bör mao inte vara så stor...
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev: Skall man inte köra efter hastighetsbestämmelserna då :?:
En gång gjorde jag det, som tur var vaknade jag svettig och insåg att det var en mardröm... ; -)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]