Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Det är väl inte ett dugg konstigt att försäkringen blir dyrare om motorn är starkare.
Försäkringsbolagen bygger ju fastställande av premier på historiska data och där finns två tydliga samband, som håller över tiden och för i stort sett alla bilmärken:
1. Motorstarkare bilar är inblandade i fler olyckor och med dyrare/svårare skador.
2. Motorstarkare bilar drar till sig fler förare som gillar att köra mer dynamiskt/oförsiktigt/snabbt.

Summa summarum: motorstarkare bil = högre skadekostnader = högre premier.

Det gäller alla märken.
Per
Användarvisningsbild
av grillchips
perhall: Visst är det så, jag tänkte inte så långt. Hade av någon anledning fått för mig att det var fritt fram att optimera bilar men det som gäller är självklart logiskt.
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev:Det är väl inte ett dugg konstigt att försäkringen blir dyrare om motorn är starkare.
1. Motorstarkare bilar är inblandade i fler olyckor och med dyrare/svårare skador.
2. Motorstarkare bilar drar till sig fler förare som gillar att köra mer dynamiskt/oförsiktigt/snabbt.
Summa summarum: motorstarkare bil = högre skadekostnader = högre premier.
Ja det är väl inte i första hand de som kör lugnt som optimerar sina bilar :roll:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
Finns väl en del som optimerar enbart pga lägre bränsleförbrukning, även om den andelen förmodligen är avsevärt mycket mindre än de som optimerar för "skojs skull", så att säga.
Användarvisningsbild
av SvenB
Så en motorstarkare bil drar mindre bränsle då :?:
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag vet inte mer än vad försäljarna av boxar, chip etc nämner i annonser, men visst säger dom att förbrukningen minskar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Så dessa tillverkare är ärligare än bilfabrikanterna vad beträffar bränsleförbrukningen då. :D
av rid54
Det som betyder nåt för bränsleförbrukningen är i första hand föraren. En trimmad ("optimerad"...) motor får väl lite annan mappning av tändlägen och bränslemängd och det går ju inte att utesluta att den går "mer optimalt" vid hög belastning än vad samma motor gör med fabriksinställningarna (som säkert är optimerade för "normal" körning). Dvs när man kör så det blir virvel i tanken blir virveln lite mindre med en trimmad motor.
Användarvisningsbild
av roadside
SvenB skrev:Så en motorstarkare bil drar mindre bränsle då :?:
Kan nämna att min förra bil 2,0f manuell med avslagen ecc, drog lika mycket som min "nya" bil, 2,5ft automat med ecc påslagen.
0,9/10km bf95 /blandad körning.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11