Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Clonetom
vetten skrev:
volvofantast skrev:nej,det var inte svågern som bytte utan säljaren och det satt ett nytt fint fjäderben på den sidan som dom fått en 2a på.
Att byta bara ett fjäderben har jag aldrig gjort och skulle inte ens tänka tanken, dom brukar ju alltid säljas i förpackning om två stycken vilket betyder att man ska byta på båda sidorna samtidigt. Klart att man kan byta bara fjädern på ena sidan men jag tycker det också verkar dumt med tanke på att den gamla fjädern ju är sliten även om den inte är av.
Säljs fjäderben i 2-pack??

PTV skrev:Om en nybesiktigad bil efter några dagar med enbart 15 mil sedan besiktningen bakom sig får att havererat fjäderben pga just rost då har ju också någon i denna Svensk Bilprovning dabbat sig rejält där de naturligtvis borde ta sitt ansvar för att ha godkänt denna bil.Vad ska man annars ha bilprovningen till om den inte ens kan bedömma att en svårt rostskadad framvagn på en bil inte är lämplig för trafik såvida det inte är frågan om någon form av postkodslotteri som Svensk Bilprovning startat !!??.
Instämmer,ett sånt fjäderben borde med lätthet gett spanska flaggan i rutan och inte släppas ut i trafik.
Så ta den där stationschefen i örat :D
Borde nästan bli ersättningsskyldiga för "runt om kring skador" tycker man fast det kan du glömma men återbetalning av avgiften är knappast för mycket begärt med tanke på att de inte gjort det jobb de tagit betalt för.
av volvofantast
Har pratat med besiktnings stationen och de sa själva att dom glort en miss,de skulle prata med någon chef om eventuellt ersättning,inget snack om att vi skulle behöva kolla bilen direkt efter deras besiktning utan då ska den vara godkänd för trafik och fjäderbenet ska inte vara rostskadat utan anmärkning och hålla mer än 15 mil.Dom var mycket trevliga och förstående och skulle själva inte vilja råkat ut för detta,då det kunde skett en värre olycka än vad det nu gjorde
av *pettson*
PTV skrev:Om en nybesiktigad bil efter några dagar med enbart 15 mil sedan besiktningen bakom sig får att havererat fjäderben pga just rost då har ju också någon i denna Svensk Bilprovning dabbat sig rejält där de naturligtvis borde ta sitt ansvar för att ha godkänt denna bil.Vad ska man annars ha bilprovningen till om den inte ens kan bedömma att en svårt rostskadad framvagn på en bil inte är lämplig för trafik såvida det inte är frågan om någon form av postkodslotteri som Svensk Bilprovning startat !!??.
Man kan ju tycka så.. tills man en gång fått se hur brottet ser ut på ett fjäderben till 850/70 serien, har sett några. Och har dessutom själv missat det. Det kostade mej ett däck när fjädertalriken gick in i det. Det var TVÅ DAGAR efter det att jag bytt övre fjädersäte på samma ben. Så tja.. det syns inte så väl. Jag synade mina iallafall. Rosten startar dolt i ett veck från undersidan in mellan ben och fjädertalriken. INGET syns på utsidan. Så tills den dagen man börjar kräva tvätt av just det vecket och går in med kamera så lär ingen se det förräns det är kört. Dom nya har jag fyllt med hålrumsvax där.

MEN! så kan kan samtidigt undra varför sunt förnuft och lite annat försvann från bilägarna? Det finns INGET fjäderben som är i bra skick efter 20.000+ mil. Inget förr, inget nu. Det finns en bytesintervall egentligen på stötdämpare och fjädrar, på så sätt att när dom börjar bli dåliga på sitt jobb så ska dom bytas. Men tyvärr så är det egentligen både bortglömt och borttaget provningsmässigt. Det lilla som testas på dom få är inget att räkna med. Bilägarna märker inget alls. Bilen är alltid som ny, oavsett om dämparna är som cykelpumpar och fjädrarna är som blötjärn. När den i själva verket är totalt trafikfarlig.
MEN! det är mycket bättre att lägga sina tusenlappar på dom senaste däcken som ska spara liv, för dom SYNS. Det är ingen sällsynt syn att hissa en bil med dåliga skivor, sämre belägg, bussningar och stötar som har övrigt att önska. MEN! Dom står på testvinnarna i tidningen..
Att dom aldrig kan komma i närheten av sitt rätta jag med ett kasst chassie är något som dom flesta aldrig någonsin reflekterar över.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men, ett fjäderben som rostar sönder beror väl oftast på att bilen inte underhålls. Man måste faktiskt spola under skärmarna också. Det är väl en basal kunskap att "hålla skiten ifrån sig". :)
av *pettson*
SvenB skrev:Men, ett fjäderben som rostar sönder beror väl oftast på att bilen inte underhålls. Man måste faktiskt spola under skärmarna också. Det är väl en basal kunskap att "hålla skiten ifrån sig". :)
Nej det behöver inte alls bero på det. Hur mycket du än spolar på 850/70serien så lär du inte lagt en droppe där problemområdet är. Såvida du inte brukar demontera framhjulen på bilen innan du spolar fjäderbenen underifrån och upp?
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, rostar dom mer på mitten då? Jag trodde det var längst upp. :oops:
av *pettson*
SvenB skrev:Okej, rostar dom mer på mitten då? Jag trodde det var längst upp. :oops:
Undre fjädertalriken är inböjd runt benet och svetsas utifrån på ovansidan.
Men på undersidan är det en spalt kvar mellan ben o talrik. DÄR rostar det upp..
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]