Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo4life
För min del funkar motorn,men recondfirman pratade om att de kunde ordna 20hk till för 4K. Någon som vet?
av mattish
Det är nog snarare så att dom som i denna tråd anger motorn törstig inte har tålamod till att lära sig köra den.
SvenB skrev:Är det någon mening att trimma en D2? Har man inte köpt fel bil då, eftersom det finns D3?
Så kan man väl inte tänka? Då är det ju inte lönt att köpa en D4 eftersom D5 finns?
Eller en T4 när T5 och T6 finns?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag tror också att det gäller att köra denna motorn rätt, växla rätt och sånt, körde en C30 D2 en gång och skulle se vad den kunde dra fick bara upp färddatorn 0,85 liter milen men då var det stadskörning. ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
mattish skrev:Så kan man väl inte tänka? Då är det ju inte lönt att köpa en D4 eftersom D5 finns?
Eller en T4 när T5 och T6 finns?
Jovisst kan man det. Jag kan det bland annat. :D :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror det går att få de flesta motorer att dra mycket bränsle, om man anstränger sig. :roll:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det har du rätt i, men på s60in med D5 manuell kom man i motsvarande körning inte upp mer än 0,75 på färddatorn, fast då är ju bilen 3 år nyare också.
av mattish
S60 med D5 har ju en spec. förbrukning på liknande som D2an! Då är det väl inget konstigt att det nästan blir samma siffror. D2 är inte till för att plågas, det säger ju sig själv att en motor som får kämpa livet ur sig drar mer mot en som går på halvgas?

Dessutom skiljer det 60kkr i grundpris...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det var samma körsätt på C30in som S60in, S60in fick jobba lika hårt, luktade bränd elektronik när man parkera den. Visst sen är ju D2 riktigt ekonomisk att köra och äga jämfört med dom andra motorerna.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kört en V40 D2 hyrbil i helgen. Endast stadskörning i vinterväglag, plus värmare, slutade på 0.61l/mil :) Körde inte ekonomiskt på något sätt!

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]