Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Sceptic skrev:Apropå Polestar, är det nå´t att överväga för en V70 2.5FT/11 automat?
Jag var själv tveksam men i höstas var det extrapris så jag köpte till min 2010 2.5 FT automat, det blir helt klart ett annat drag i bilen. Nu hade jag redan monterat dubbdäcken, så det går ju inte riktigt att testa fullt ut.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Mwi skrev:
Sceptic skrev:Apropå Polestar, är det nå´t att överväga för en V70 2.5FT/11 automat?
Jag var själv tveksam men i höstas var det extrapris så jag köpte till min 2010 2.5 FT automat, det blir helt klart ett annat drag i bilen. Nu hade jag redan monterat dubbdäcken, så det går ju inte riktigt att testa fullt ut.
Det skulle tydligen kosta dryga 9000 nu men det skulle säkert vara en rolig sak 8). Vad kostade det med extrapris tro?
Är lite skeptisk till chiptrimning då man ibland kan undra om grejorna är dimensionerade för så mycket extra effekt men här gäller ju Volvos garantier så det känns tryggt. Jag får väl tänka på saken.....
av Rådlös
Jag tycker vi slår fast att uttalandet om att köra på bensin någon gång emellanåt är ett påstående enbart från den som säger det. Oavsett om det är en bilmekaniker eller verkmästare så får uttalandet stå för dom. Volvo har aldrig själva kommit med det rådet. Det är ju t.o.m så att tidningen Vi Bilägare också poängterar detta numera. Det var lite si och så tidigare. Men kolla ett inlägg av Bem någon tidigare sida i tråden. Där finns länken till Vi Bilägare. Dock skall hedern i detta fallet gå till den som påtalade detta för Vi Bilägare, MattiasD. Tack Mattias! Du läxade upp dom. :roll:

Om några månader har jag kört min V70 2.0F -08 enbart på E85 i fyra år utan problem. Före det körde jag min 245 -92 blandtankat ca 30% etanol i mer än fem år. Också det utan problem. Den bilen går än i dag och fortfarande blandtankat.
Användarvisningsbild
av grillchips
"Volvo har aldrig själva kommit med det rådet."
Beror väl på hur man ser det, det står ju trots allt i manualen för flexifuel-bilar. Var 3-4 tank bör köras bensin om man annars kör etanol.
Men det har jag aldrig gjort, enbart etanol de 2 år jag ägt bilen, aldrig bekymmer. :)

Ang optimering: när jag skaffar min V70 2.5FT så kommer jag besöka Autotech, billigare än Polestar och bättre resultat. Förvisso inga garantier likt Polestar men Autotech vet vad dom gör och jag har ännu inte hittat någon som fått problem efter ett besök hos dom.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag hittar inget i manualen för 1,8F MY10 om 3-4 tank bensin. Det kanske har ändrats sedan din bils manual. :roll:
av Mwi
grillchips skrev:Ang optimering: när jag skaffar min V70 2.5FT så kommer jag besöka Autotech, billigare än Polestar och bättre resultat.
Billigare stämmer säkert, jag betalade 6900:- för Polestar och då ingick intyg så jag kunde reg besikta bilen :D
Bättre är enligt mig tveksamt, tror inte att Autotech har resurser att testa alla variabler som ändras i bilen.
av Jöns
Jag kör i stort sett bara på E85. Enda anledningen till bensin är om jag behöver den extra räckvidden för gudarna ska veta att den är törstig på etanol. Fördelarna är stora: Bilen går betydligt bättre med E85. Jag har Polestar och även om jag tankar 98 oktan så blir den ryckig vid fullgas, något den inte blir med etanol. Bränsleekonomin blir bättre med E85 och min bränslekostnad per mil sjunker från i snitt 16kr/mil till 14kr/mil.

MEN... Jag har förmodligen problem med spridarna för den går ibland lite småryckigt. Inloppsfiltret till bränslepumpen har satt igen något vilket gör att alltför inspirerad körning vid låg bränslenivå ska undvikas. Dessutom är det mycket kallslam eller vad det kallas i oljelocket, något jag aldrig haft på mina bensinare med samma körsätt.

Bilen är byggd -08 så den var med när sulfatproblemen i E85 dök upp. Om mina problem grundlades redan då eller om de skulle uppstått ändå kan jag tyvärr inte svara på.

Polestar + E85 ger iaf en ordentlig kick i baken på en framhjulsdriven volvokombi...
av Rådlös
Då har vi två årsmodeller där det inte står något om att tanka bensin emellanåt. Jag kollade just min bok till min -08 och texten är i stort sett identisk med den som hakank länkar till.
Det enda som står om bensin är att man skall ha det i reservdunken. Det förklarar man med att:

"Etanol är känsligt för gnistbildning och explosiva gaser kan bildas i reservdunken om den fylls med etanol".

Så står det i min bok. Nu är det emellertid så att Räddningverket ville "bevisa detta" och gav i uppdrag till Statens Provningsanstalt i Borås, för att göra detta. Resultatet blev raka motsatsen. Man hade riggat upp en simulerad bränsletank och hällt i E85. Sedan skulle man framkalla gnistor för att se vad som hände. Följande hände: Ingen ting! Fiasko! Etanolen tände aldrig. Faktum kvarstår att bensin är mer eldfängt än etanol. (Varför har man 15% bensin i E85? Jo, för att förbättra startegenskaperna och som tändförstärkare, bl.a)
Jag har läst den där utredningen från Räddningsverket/Provningsanstalten några gånger, men hittar den inte just nu. Dom fick i alla fall gå ut i Sveriges Radios Vetenskapsradion (Och jag tror även Sveriges Television?) och erkänna att dom hade haft förutfattade meningar. "Etanol var inte så farligt som vi trodde" sa dom (skamset). :mrgreen:
Jag återkommer om jag hittar utredningen.
Ni som har senare Flexifuel-bilar än min -08, finns den varningen om etanol i reservdunkar i era instruktionsböcker?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kommer ihåg varningen om etanol i reservdunken i boken till min V50 1.8f MY06. Däremot inget minne av att det stod något om att det var bra att tanka bensin var 3-4e tank.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11