"“Affärer med den kinesiska terrorregimen är att ge stöd åt övergrepp, tortyr och förföljelse. Det är skamligt att vilja associera sitt varumärke med den kinesiska regimen. Det var skamligt av Volvo att sälja ut ett svenskt varumärke till dem, och det är ännu mer skamligt att sen vilja ge sken av svenskhet i den reklamfilm som de nyligen publicerat”
Jag ser många fel i den meningen, först och främst har Volvo Personvagnar inte varit svenskt sedan 1999 om man svenskt menar "ägt av svenska intressenter". Volvo PV är ett svenskt företag med utländska ägare, tidigare Ford och numera Geely Holdings. Ägare gör vad man vill och säljer till vem man vill, uttryckt med viss förenkling.
För det andra så vill man nog egentligen inte associera sitt varumärke med "den kinesiska regimen" , det finns liksom inte alls på agendan...snarara åt det andra hållet för att inte uppröra en del andra länders kunder (läs alla i väst) för att kinesiska varor generellt inte anses vara av god kvalitet. Jämför gärna med Apple, vilka tillverkar allt i asien, och definitivt inte skyltar med det. Och det handlar då inte om regereingen som sådan utan om kina generellt.
Personligen tycker jag många stater trampar sina medborgare på tårna, och även om Sverige inte fängslar oliktänkande och USA anses vara västvärldens riddare så är inga av dem klanderfria. Det är förvisso stora skillnader, men principerna kan i mina ögon ses likna varandra. Att inte få uttrycka sina åsikter, eller att få dem registrerade är i grund och botten samma sak.
/Thomas