Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
När det gäller diesel så är väl hållbarheten betydligt sämre nu än med den tidigare dieseln som inte innehåller FAME?
Man får väl rätt lätt bakterietillväxt i den? För att den ska hålla längre måste man väl lagra den i helt luftfria och täta kärl i rätt temperatur?

I allafall så kan man ju inte lagra vare sig bensin eller diesel i vanliga bensindunkar hemma i garaget speciellt länge då... Jag skulle i allafall inte hälla i bränsle från en dunk som stått i två år i någon av mina bilar. Diesel skulle jag vara extra försiktig med då om det blivit bakterietillväxt kan ställa till rätt stora problem i bränslesystemet av vad jag förstått.
av svedan
Stämmer till stor del…
FAME/ RME etc är bioolja typ rapsolja. Detta bryts ner och en rest blir vatten. I bilen skvalpar det runt och försvinner med dieselbränslet till motorn. Mer bekymmer med båtar som länge står still. Därför inte ”bildiesel” i båten. Sjömackarna har därför inte RME i dieseln.
Vattnet lägger sig i botten, så dränering är nödvändig med biodiesel som står länge, säg mer än 1 år. Ren diesel får inte dessa bekymmer (mer än genom kondens men det är normalt ingen fara).
I skiktet mellan vattnet och dieseln kan det bildas mikroorganismer (i vattnet) som sätter igen filter. Och då bara att rengöra bränsletanken. En riktig sörja kan det bli.
Bensin som stått några år i en dunk tvekar jag inte att använda.
Diesel som stått kan du hälla över i en ny dunk med filtertratt. Du ser om det är mikroorganismer som växt. Och det är i botten. Jag har använt många år gammal diesel utan organismer utan bekymmer.
Det krävs alltså vatten (utifrån eller nedbrytning av RME) men inte 100 % att det bildas mikroorganismer när det är vatten. Några andra faktorer måste stämma också.. Och bränsledunken är ju hyfsat tät...

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]