Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frisken
Hej!
jag har ett massivt problem, jag har en volvo 740 med B230F motor, insprutare 87:a
Problemet är att jag var ute och åkte med bilen när plötsligt batteriet gick sönder, det sprack i sidan och pös syra ut (kokade).
såg då att batteriet var ett 70 Ah fast det väl egentligen ska vara ett 55Ah?
Bilen stendog och har inte velat starta sedan dess. vet att det som hände utav det är att metallplattorna i fördelarlocket brändes sönder och 2 motstånd i styrboxen (databoxen?) brändes.
får ingen gnista ut från tändspolen men har provat med fler, samma grej bara, inte så konstigt kanske med tanke på att styrboxen bränt motstånd (har förresten fått sagt till mig att det inte är motstånd utan en sorts säkringar som ser ut som motstånd pga att de är lödda på ett sånt sätt att det ska vara lätt att byta dem, dvs sitter mellan 2 metallplattor fastlödda på kortet.)
är det någon som vet om det kan ha gått sönder fler saker eller vad som orsakat det hela, kan det vara att generatorn överladdat pga nåt fel med den, eller vad fyller hallgivaren, tänmodulen, pumprelä och alla såna grejer för funktion till bilen????????
skulle vara väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, ska byta motstånd i styrboxen och sätta på nytt fördelarlock, men vill ju inte göra sönder allt igen.
är det någon som vet om det sitter en huvudsäkring någonstans förresten????
tack på förhand.
av Nilsson_89
otur du vet väll om att det är en högmolarig syra och att det fräter i sönder. Om du kanske ska byta det som fräts sönder
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]