Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Biltemas B5 olja kostar 129:-/liter, på tok för dyrt, B5 oljan köper jag för 51:-/liter, och filtret(Bosch) 58:-, Och för att jag kollar och sköter mina egna bilar har jag aldrig, och kommer aldrig, att behöva assistans.
Så min service kostar under 400:-, och då behöver jag inte passa någon tid, lämna ifrån mig bilen en vardag, passa en tidig stängning hos verkstaden, och förhoppningsvis få tillbaka bilen i ett körbart skick(fick jag inte sist då jag var TVUNGEN att lämna ifrån mig bilen för byte av vindruta, det enda jag inte gör själv, och detta är ännu inte löst.
Nej tack, jag gör allt själv, så vet jag att det blir riktigt gjort.
Användarvisningsbild
av Doffen
Hvilken literpris har Volvo forhandlere i Sverige på oljen?
Oljen her i Oljelandet Norge koster hos forhandler godt over 230 kr literen! Sel om de nå har begynt å ta kampen i mot Mekonomen, så nå får man alltid 20% rabatt på oljen slik at man havner rundt 200 kr literen.
Selv handler jeg på mekonomen til innkjøpspris til 120 kr literen! for Castrol og bytter olje og filter selv. Resten tar forhandler seg av
Summen på en tilpasset 30 000 service koster rundt 3000 kr uten olje
Användarvisningsbild
av MartinS
Skall man handla för ockerpriser lönar sig ju ingenting någonsin. Man får ju se till att handla på sig ordentligt när man kan till ett bra pris. Själv har jag cirka 40 liter olja i garaget från en av världens största tillverkare. Har betalat ungefär 75kr per liter.
Användarvisningsbild
av joel80
Är inte olja som bränsle? Alltså att det har ett bäst föredatum?
Man kan ju t.ex inte köpa på sig diesel eller bensin och låta det stå.. efter nått år är det värdelöst.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bensin kan bli dålig för att den antingen tar åt sig smuts från kärlet eller att den blandas ut med luft (syre och väte). En tät aldrig öppnad oljeflaska har inget bäst före datum. Dessutom skall den inte förbrännas utan smörja.

Enligt de smörjnedelsexperter jag har att göra med i mitt jobb kan man utan problem använda oöppnad olja 10 år efter produktionsdatum om de inte förvarats i extrema miljöer. En öppnad flaska bör man använda inom 2-3år enligt samma personer.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. jag frågade eftersom jag inte visste.

Men om man köper 40 liter blir det väl svårt att använda på 2-3 år? För man måste väl öppna om man ska börja använda det? :)
Fast du har kanske inte ett 40-liters kärl du har oljan i... :D Jag gissar att det är mindre dunkar.. :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Fyralitersdunkar till s40'n och enliters till xc60'n.
Jag gör ett eget byte om året på xc'n (7,5L) och tre byten på s40'n (4,5L) så dunkarna försvinner i en rasande fart.

Jag kollade faktiskt nu och jag hade 30L a5/b5 olja och 20L A3/B3 olja. Räcker väl 4 resp. 2 år.
av svedan
joel80 skrev:Är inte olja som bränsle? Alltså att det har ett bäst föredatum?
Man kan ju t.ex inte köpa på sig diesel eller bensin och låta det stå.. efter nått år är det värdelöst.
Bensin i täta kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. (tidigare hade vi militärförråd med mycket bensin..)
Problemet är att kärlet inte är tätt som exempelvis en bränsletank.
Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanets egenskap är för att få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända soppan.
Det värsta (och enda) med gammal bensin är att motorn blir svårstartad. Effekten påverkas ej!
Vad gäller motoroljor så behöver man inte fundera på bäst föredatum. Det är mest temperaturen i en motor som ”åldrar” oljan (syntetoljans molekylkedjor blir kortare = smörjer sämre). Så ha olja några år i garaget är inga bekymmer.

Nu kör man en longlifeolja som ska klara 3000 mil. Byter man varje år efter kanske 1000-1500 mil, kan man gott ha en "vanlig" billigare olja.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]