Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Vi har nyligen köpt en begagnad XC60 D4 AWD R-Design 2013 Modell och tänkte lämna in den till en volvo service/verkstad för att fixa ett antal småsaker som vi hittat (tex. att bakluckan gnisslar när den öppnas och stängs, och vänster spak vid ratten är lite lätt lös).

Eftersom att vi inte haft en XC60 tidigare så tänkte jag fråga er här på forumet om vanliga saker som kanske går sönder lätt eller liknande (som spaken som vart lite lös), så att jag kan se ifall det är fallet på vår bil, och isåfall be dom fixa detta medan den fortfarande är på nybils garantin!

Hittills har jag bara hittat dom två sakerna, och bilen är helt underbar! Men vill bara försäkra mig om att jag inte missar några småsaker som kanske är vanliga men som vi inte känner till :).

Tack så mycket!
Mvh, Kristoffer
petherf skrev:Det skulle kanske vara att INTE använda högtryckstvätt då man tvättar bilen. På min R-Design så blir det Som rostfläckar på plastkjolen under dörrarna !
Går det att få bort?
petherf skrev:Det skulle kanske vara att INTE använda högtryckstvätt då man tvättar bilen. På min R-Design så blir det Som rostfläckar på plastkjolen under dörrarna !
Det är troligen inte orsakat av högtryckstvätten, utan helt enkelt metallpartiklar från dubb. Tvättas enkelt bort med syra. Finns garanterat på lacken också.
Nu har visserligen svaret på detta redan skrivits, men jag tänkte flika in hur man tar bort sådant.
Först och främst är flygrost metallstoft som kommer från bromsbelägg och dubb, men det går att ta bort med hjälp av:
http://www.sonax.com/Products/Xtreme-Se ... Spray-Clay

Det är olika hur länge man behöver jobba med leran per fläck, men det går bort efter lite jobb. I vissa fall kan det sitta rätt bra om man inte har tvättat / behandlat på ett tag.
Det är alltså partiklar som satt sig i lacken och rostar? (Har svårt att tro att plast rostar) Upptäckte när jag tvättat min ett par gånger att under dörrarna och på listen så samlas hur mycket skit som helst. Öppnar dörrarna och tvättar, torkar där vid varje tvätt.
Det är alltså inte plasten som rostar, utan själva metallbiten som sätter sig i lacken och rostar till följd av vatten... Så små partiklar att du knappt ser dem med blotta ögat.

Oundvikligt få detta...
Be dom se över haldexen!
kontrolera sugsil o filter beträffande skit!
samt kolla att du har den "nya" pumpen och programvaran. OM det är så att du har för avsikt att verkligen annvända bilen på allvar i förhållanden där fyrhjulsdrift krävs!
(för att lulla runt lite i stan eller rulla landsväg så funkar std. uppsättningen)
förutom det så har jag inte upplevt några dålda fel på våran!
Bara uppenbara fel!!

Japp hela ljushuset är bytt så kablarna[…]

B230F går fett

Juste satte tillbaka kontakten också och k&o[…]

Jag har köpt en panel med nätficka fr&ar[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då känns[…]