Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andersjohansson84
Skäms att jag missade denna detalj.. när jag åkte och hjälpte min vän med kamremsbyte så läste jag i rep.boken innan och lät boken ligga hemma. Gjorde som boken sa, men missade en detalj.
Står i boken ungefär:
lossa muttern på spännaren lite, kläm ihop fjädern och sätt en spik i. När remmen är monterad, kläm ihop spännaren, dra ut spiken och dra åt muttern.

Jag klämde ihop spännaren, men glömde lossa på muttern.. kan det vara orsaken tror ni att remmen vandrar utåt?
Den har vandrat så långt att den skärt sönder plastkåpan..
av blådåren
Kan vara det , iaf är remmen mer än hälsosamt slack ...

Men en grej som en del glömmer , är remstyrningen på nedre kamdrevet , saknas den så vandrar remmen definitivt och gnager kåpor..
blådåren skrev:Kan vara det , iaf är remmen mer än hälsosamt slack ...

Men en grej som en del glömmer , är remstyrningen på nedre kamdrevet , saknas den så vandrar remmen definitivt och gnager kåpor..
Ja, men jag vet att den där "brickan" tog jag aldrig bort, utan satte dit remmen med den kvar. Så den kan det inte vara :)
av andersjohansson84
jag får väl tala om vad felet vad.. ännu en pinsam sak..
Jag hade lossat spännrullen, men troligen glömt dra åt den, så muttern hade försvunnit, tur som fan hade den inte åkt ner på dreven.. Hittade en annan mutter som passade, drog dit och remmen låg sedan på plats...
Kan tillägga att tur i oturen så såg jag att kammen satt 2 kuggar fel (hade visst gått efter 10-markeringen och inte 0:an).. bilen gick därefter lite bättre.. :???:
av andersjohansson84
Nexus skrev:Men du lär dig ju av misstagen det är det viktigaste :-)
hehe absolut.. just med markeringarna så var det så dålig bild vart de satt på reparationsboken, jag ställde ju på 10 och då stod den även på markeringen rätt på kammen i början så var nog inte rätt från start.. men tack vara denna länk: http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf
så upptäkte jag vart 0:an var :)
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]