Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bilen är en 244 -92

Tempmätaren går upp en liten bit ovanför mitten innan den stabiliserar sig och lägger sig på mitten. Den går upp till kanske 70% av mätaren innan den går ner till mitten.

Även när jag åker motorväg så går den upp lite över mitten, kanske 60%. Sjunker till mitten eller precis strax under när jag åker i stan.

Är detta termostaten? Ifall det är den, hur kommer det sig att den beter sig så? Trög? Den ska bytas idag men tänkte höra om jag ska titta på något annat samtidigt? Borde inte kunna vara så mycket annat va?

Tycker även att den är halvseg på att komma upp till mitten, men kanske bara är inbillning, inte haft en 240 innan denna!
Tempmätaren är inget precisionsinstrument. Rätt svar får du förmodligen om du kan mäta temperaturen på motorn med en riktig termometer. T.ex en IR-termometer. Dom är ganska dyra, men finns på Biltema och Clas Olson med flera liknande ställen. Ett exempel på en av dom billigare:
http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Du pekar på en lämplig plats där du vill mäta. Mät inte på kylarslangen för den är kall. Likaså själva termostathuset. Mät i stället på topplocket i närheten av termostaten ungefär som med en ficklampa, och du får mätvärdet på en display.
Vill du göra det här lite "vetenskapligt" så mäter du flera gånger under en viss tid och du skriver du upp temperaturerna tillsammans med antal minuter eller annat som du kan hålla i minnet. Du kan ju samtidigt försöka att notera vad visarinstrumentet i panelen ger för värde. Då får du en uppfattning om vad dom gröna respektive det röda fältet visar. Då får du fram ett diagram att fundera över.
Annars är det som du säger, temperaturen på instrumentpanelen stiger sedan faller helt plötsligt temperaturen. Det beror på att termostaten öppnar och släpper ut det varma vattnet. Det har ju tack vare pumpen ett visst övertryck. Inte så stort, men ändå. Samtidigt kommer det ju in kallt vatten från kylaren genom den undre slangen och det syns ibland direkt på mätaren. När kylaren och motorn har fått någon sorts jämnvikt på temperaturen så brukar det inte variera så mycket.
Termostater har en begränsad livsländ. Det är känt sedan länge. Även kylarvätskan har en begränsad livslängd. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet. Det förbrukas. Biltillverkarna och glykolfabrikanterna säger en bytestid på två år. Det är i och för sig inte många som bryr sig om det, men om man läser instruktionsboken skall man finna att det står så.
En termostat är förhållandevis billig så det kan vara läge att byta den när man ändå byter kylarvätska.

Ett tillägg som kanske inte gäller Dalleballe: Det har debatterats mycket om hur effektiva olika motorvärmare är, hur länge dom skall vara i drift etc. etc. Med en sådan här IR-termometer får man ett mer exakt svar. Koppla in värmaren och mät över en tidskurva. Notera också utomhustemperaturen och annat som kan påverka resultatet. Efter en tid har man ett bärande resultat och kan delta i debatten på bl.a det här forumet om motorvärmarnas nytta.
Det är inte normalt att mätaren vandrar på rödblockarna. När allt fungerar som det ska går den upp till mitten och stannar där oavsett hur man kör med bilen, och oavsett yttertemperatur och hur man ställer in kupévärmen. Så något fel lär det vara. Termostaten är misstänkt, men först kan man ju kolla att remmen är som den ska och att kylsystemet är fyllt.
Både min GLT och min GL gör precis såhär. Motoroljan, vattenpumpen, termostaten och vattnet är bytt samt urspolat på GL:en utan skillnad.
GL:en kan gå upp i temp om man pressar den hårt en tid. tex gasar på ordentligt upp för en brantare backe eller leker runt med den litegranna (misstänker kylaren).

GLT:n står stabilt i temp över tid efter den blivigt varm, även om man är nere och sladdar på isen någon timme, gasar på och kör hårdare som GL:en inte riktigt klarar av.
Jag skall byta vattnet och motoroljan på GLT:n till våren, även fast det ser kristallklart blått ut och oljan är gullenbrun. Jag tror inte det gör någon skillnad..

På min GLE är det inga sådanna rörelser på tempmätaren alls. den står spikrakt där den "ska" när man varmkört och fått upp den i temp.

Ingen av bilarna tar något vatten eller har onormalt tryck i systemet.
Inga onormala mängder olja försvinner heller. Gl:en tar mest. någon dl på ca 200 mil.
Bytte termostaten till en biltema 87c. Tyckte det blev lite bättre men fortfarande så vandrar nålen lite. Inte så att det någonsin blir någon "fara" på tempmätaren men ändå, den går lite över mitten, och sen tillbaka till mitten igen.

Provade att koka upp gamla termostaten i en kastrull med vatten för att se när den öppnade. Tyckte inte den hade öppnat helt föränn tempen började närma sig 100c.. Så något fel borde det ju ha varit på den. Men sen vet jag inte hur långsamt/snabbt en fullt fungerade termostat ska öppna heller. Börjar den öppna vid angiven temperatur eller ska den vara helt öppen då?

Testade aldrig den nya termostaten innan vilket kanske såhär i efterhand var dumt, men man förutsätter ju att nya grejer ska fungera. Men hade helt klart varit intressant att se vid vilken temperatur den nya öppnar!
Det verkar förövrigt inte blivit någon skillnad egentligen, kanske att den är lite stabilare i motorvägsfart. Men går fortfarande över mitten innan den sjunker ner till mitten och stabiliserar sig. Behöver hjälp och idéer vad det kan vara som orsakar detta? Än så länge är det ju inget bekymmer men känns inte som att det borde vara så, skulle vara kul att få till det 100%

Visst finns det en chans/risk att biltemas termostat även den var dålig, men känns kanske långsökt.. Vad hade ni testat om det var eran bil och ni ville få tempen att inte gå upp över mitten!?

Enda gången den alltså går över mitten är när motorn varit kall och den kommer upp i arbetstemperatur, då går den över mitten en bit för att sedan kort därefter gå ner till mitten igen.
Rådlös skrev:Som jag sa i början, panelinstrumentet är inget precisionsinstrument. Kontrollmät med en lös termometer. Clas Ohlsons IR-termometer har en upplösning på 0,2°C. Och en noggrannhet på +- 25%. Där kan man tala om precision. Och får du svar på dina funderingar.
Okej, men det jag inte förstår är varför tempmätaren endast visar annorlunda vid vissa scenarion, det tycker jag tyder på att den ändå visar "rätt" temperatur. Den pendlar alltså aldrig helt slumpmässigt utan det har varit just vid motorvägsfart den gått upp något och när motorn kommit upp i arbetstempt och den går över mittsträcket.

Men skulle dock helt klart vara intressant att mäta upp med riktigt termometer.

Så bara för att klargöra, 10-15 f&[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]