Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fluppen
Har en S60 2.4T med Steg 3 trimm, härom veckan så ryckte det till kraftigt under acceleration och "prestanda reducerad" kom upp i displayen, därefter gick det inte gasa till mer än ca 2000 rpm. Men efter att bilen varit avstängd ett tag fungerade allt som vanligt med ett jämn fint register.
Nu för ett par dagar sedan händer samma sak igen...
Jag får upp felkoden "loading freezframe 5. P1661"

Nån idé på vad det kan vara och om det kostar skjortan?

Tack.

Bild
av Jonas_latt
Det finns ju många universala felsöknings program.
Dessa brukar funka för att kunna se lite saker.

Men tex vida är just byggt för Volvo och pratar bäst med Volvo.
Efter en felsökning med vida så har du inga frågor vad en felkod betyder eller vad som behövs göras. Vida talar om allt.
av kimroos
Men Vida är juh inget man själv kan använda hemma, om man då inte har tillgång till användarnamn och lösenord eftersom Vida är ett online program som går mot volvos servrar?

Så har iaf jag uppfattat det!
av kimroos
Jag fick "Prestanda Reducerad" på min xc70-02 2.4T för ca 1 år sedan och då var det spjällhuset som rasade.. 7700;- på volvo blev det slutgiltiga kalaset! =)
av kimroos
Inte länge alls.. det hände 1 gång sedan var det lugnt i flera månader, trodde bilen fick nå spel den gången bara men sedan blev det igen och igen och igen sedan var det klippt.. det som händer är att spjället fastnar, oftast i öppet läge.. Fick som svar att 1 fall av 100 så räcker det med en rengöring.. När man sedan lämnar in den på volvo för byte så byter dom till det nya bosch spjällhuset som är betydligt bättre..

Hade först tänkt köpa ett beg och byta själv men bilen måste ändå in på volvo och mappas och upgradera programvaran så det blir rätt..

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]