- ons 26 feb 2014, 19:54
#840532
Hej
Jag var och besiktade bilen för en vecka sen, fick då nerslag på lambdavärde, 1.08 max tillåtet 1.04, märkte i samband med detta att bränsleförbrukningen hade stigit till 1.9 l/mil vilket är helt orimligt för en volvo 850 glt -97 med 28000 mil på mätaren
Har bytt följande:
Började med olja+filter luftfilter tändstift främre lambdasond, bytte även grenrör och flexrör då jag haft en läcka där, bilen drog fortfarande 1.9l per mil, luktar mycket soppa från avgaserna
Efter det så bytte jag luftmassemätaren och då fick jag ner snittet till 1.4 L/mil känns som om den går bättre nu, men varje gång jag ska starta bilen när motorn är varm så går choken in och den varvar upp till 1500 men direkt efter sjunker till 500 för att nästan dö, varvar sedan upp till 1000 igen och går som vanligt igen,
Någon som har vart med om någon liknande eller har några bra tips?
Tacksam för hjälp!
Jag var och besiktade bilen för en vecka sen, fick då nerslag på lambdavärde, 1.08 max tillåtet 1.04, märkte i samband med detta att bränsleförbrukningen hade stigit till 1.9 l/mil vilket är helt orimligt för en volvo 850 glt -97 med 28000 mil på mätaren
Har bytt följande:
Började med olja+filter luftfilter tändstift främre lambdasond, bytte även grenrör och flexrör då jag haft en läcka där, bilen drog fortfarande 1.9l per mil, luktar mycket soppa från avgaserna
Efter det så bytte jag luftmassemätaren och då fick jag ner snittet till 1.4 L/mil känns som om den går bättre nu, men varje gång jag ska starta bilen när motorn är varm så går choken in och den varvar upp till 1500 men direkt efter sjunker till 500 för att nästan dö, varvar sedan upp till 1000 igen och går som vanligt igen,
Någon som har vart med om någon liknande eller har några bra tips?
Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av 1 johannes850, redigerad totalt 0 gånger.
allt går o laga med tålamod och tid!