Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Utslagsbegränsare klarar man sig utan enligt uppgift från b.l.a. Brainy... Möjligtvis att man skulle behöva det i något specialfall med fullt rattutslag och maximal intryckning av hjulet i hjulhuset dvs inte vid normal körning.

Volvo rekommenderar utslagsbegränsare till bredare däck än 225, så även 235 ska du ha utslagsbegränsare på enligt dem :wink:
Senast redigerad av 1 xerent, redigerad totalt 0 gånger.
Beror säkert också på hur mycket bilen ifråga är sänkt. Volvos sportchassi är om jag minns rätt sänkt 15 mm från fabrik. Jag kommer sänka min 30 mm och det kan funka utan utslagsbegränsare har jag hört. Sänker man mer kan det dock kanske ställa till det.
xerent skrev:Utslagsbegränsare klarar man sig utan enligt uppgift från b.l.a. Brainy... Möjligtvis att man skulle behöva det i något specialfall med fullt rattutslag och maximal intryckning av hjulet i hjulhuset dvs inte vid normal körning.

Volvo rekommenderar utslagsbegränsare till bredare däck än 225, så även 235 ska du ha utslagsbegränsare på enligt dem :wink:

Jag kliver upp på 245/35/20 i sommar, återstår att se om det fungerar utan begränsare med den ökade profilen.
Bild

Om man slår mot orginaldimensionen enligt regbeviset.

Men som sagt, Kristianman kör den dimensionen och han har enligt egen utsago också 35mm sänkning. Dock så har han styrutslagsbegränsare från fabrik. Jag byter just för att det ser riktigt bra ut på hans bil.

Jag återkommer med rapport när det är monterat :)
Är lite fundersam just nu över fälg och däcksval.
Dvs förra året hade jag mina fälgar från min gamla Volvo V70 T5 2003 R Replika fälgar Special R Grey 8.0 * 18 5x108.0 CB67.1 ET43 med 225/40 18" Däck
Och dessa tog i någon stans på insidan ev fjäder ben eller stötdämpar tornen bak vid tung last såg jag i höstas och det slutade det med att det började slå helt plötsligt när jag var ute och körde.
Jag kollade vad det var och däcken på båda sidorna på insidan ca 2cm var sönder slitet uppfläkt en remsa som slog mot hjulhuset som något hade gått i och rivit upp däcken.
Jag kanske skall tillägga att jag kör både med husvagn och släpvagn ofta så det blir lite last.
Men Infosite har lovat 100% passforms garanti då jag har en orginalbil ej sänkt så det skall passa enligt dom.
Men jag blir tveksam när dom nya fälgarna jag har beställt har samma offset som dom gamla fälgarna !
det är endast centrum hålet som sklijer dom åt !

Gamla
Special R Grey 8.0x18 5x108 CB76.1 ET43
Däck 225/40 18"

Nya
Zerooq Ocean Storm 8.0x19 5x108 CB73.1 ET43
Däck 245/35 19"

Vilket gör mig väldigt tveksam och jag har pratat med infosite om detta och dom säger att det är passningsgaranti så jag behöver inte vara orolig !

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]