Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Halloj!
Har nu börjat lite smått med att serva min Volvo 850.
Den har stått sedan 2011. Jag ska byta olja, filter och kanske glykol? Hur viktigt är det att byta bromsolja?

Har automatlåda på bilen. Oljan luktat inte bränd, men den luktar kanske lite plastigt? Jag har så småningom tänkt att spola lådan.

Nu till problemen.
Lampan: oil level low lyser ibland, men det finns gott om olja om man kollar stickan. Sedan lyser check engine lampan. Det kan väl betyda vad som helst?
Vevhusventilationen är igenbeckad. Det har i sin tur mest troligt skjutit bakre packboxen vid veven. Om jag rengör vevhusventen, finns det nån möjlighet att jag kan klara mig med det? Det kanske börjar läcka mindre iaf?

Är det bara på volvo det finns att köpa grejer till vevhusventen?
Kam och vevaxellåanings verktyg, finns det på biltema? Tyckte jag läste någonatans att den bara passade till antingen 10 eller 20v motorer. Jag har B5254S, alltså 20v.

Jag tror det var allt. Det blev väldigt rörigt, men jag skriver på mobilen och har inte så bra överblick.
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Byt bromsolja också, den blir dålig efter några år. Rekommenderat bytesintervall är två år.
Biltemas kam- och vevlåsning fungerade perfekt för mig (b5254)
Användarvisningsbild
av andreasw
taxi skrev:Hej! Byt bromsolja också, den blir dålig efter några år. Rekommenderat bytesintervall är två år.
Biltemas kam- och vevlåsning fungerade perfekt för mig (b5254)
Okej! Hur går jag tillväga då? Ska jag ta ut allt ifrån bromsoken eller ska jag suga ut ifrån kärlet först?

Det låter bra! Känns bra att ha det när man inte är så hajj på kamremsbyten. Jag har försökt att leta kittet på biltema nu men jag hittar det inte. Har dom kvar verktygen i sortimentet?

Jag hittade det under "tång" sortimentet.... http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... vo-191450/
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
av PTV
Mycket bättre än att chocka den gamla automatlådan med all olja utbytt på en enda gång. :D

Användarvisningsbild
av andreasw
PTV skrev:Mycket bättre än att chocka den gamla automatlådan med all olja utbytt på en enda gång. :D

Hahaha han är ju rolig!
taxi skrev:Det är inte så mycket bromsolja i systemet, så jag brukar ta allt från oken.
Var i Sverige finns du? Du kan låna mitt om du vill.
Jag bor i Umeå, långt borta i ingenstans :)
Användarvisningsbild
av andreasw
Har nu motortvättat, fixat någon vakumslang osv. Måste ju vara bäst att byta kamremmen i samband med vevhusventilation rengöring? Då om jag har tolkarna är det gott om plats. Remmen var förövrigt väldigt "slapp" kunde vrida på den ganska mycket och det gick att trycka in den ganska mycket. Kan man renovera spännaren till multiremmen? Den ser ut att "vibrera" och fara i sidled ganska mycket :/

Invändningar? :D
Användarvisningsbild
av taxi
Förresten har jag aldrig sett nån sådan rörelse på spännaren som du beskriver, men sen har vi inte samma rem heller, så det kanske är mer som skiljer också?
Användarvisningsbild
av andreasw
taxi skrev:Förresten har jag aldrig sett nån sådan rörelse på spännaren som du beskriver, men sen har vi inte samma rem heller, så det kanske är mer som skiljer också?
Ja det är klart, tänkte köpa ett kamremskit på skruvat. Sen får jag ordna vattenpump också. Haha ja spännaren, den ter sig lite konstigt. Om man kollar på motorn framifrån så rör den sig i sidled, så kanske lite fel formulering utav mig. Men det är inte en "jämn" rörelse, ser typ ut som att den skakar, sen låter den hemskt mycket också!

Om man ska byta bakre packboxen, då kanske det är lättare för en oerfaren att lyfta ut hela motorn och sen göra diverse fler renoveringar på samma gång? Det känns som att mer kan gå fel om motorn sitter i och jag måste sänka subframe osv för att kunna plocka ner lådan. Då känns det lättare att göra om motorn står inne i garage eller nåt. Vad tror ni? Är det bara onödigt eller?
Varierande laddtryck Volvo 940

Slå ner den med en hammare OM den glappar s&[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]